Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Waarom moet jouw organisatie aan de slag met Rich Snippets? Wij zetten de voordelen op een rij
23
Mrt 2017
Zoekmachine marketing

Waarom moet jouw organisatie aan de slag met Rich Snippets? Wij zetten de voordelen op een rij

23 mrt 2017 | Geert | Zoekmachine marketing

In deze blogpost zullen we je alles vertellen over de voordelen van Rich Snippets. De technische mikmak zullen we je besparen (toch geïnteresseerd? Download dan onze whitepaper), in plaats daarvan zullen we dieper ingaan op de voordelen die het voor jou als ondernemer heeft.

Wat zijn Rich Snippets?

In het kort: Rich Snippets zijn kleine stukjes extra informatie in de zoekresultaten in Google waardoor gebruikers meer informatie krijgen over de inhoud van een pagina nog voordat ze erop geklikt hebben. Het vertelt hen meer over de relevantie van een pagina voor hun zoekopdracht en kan daardoor leiden tot een hoger doorklikpercentage, oftewel een hogere Click Through Rate (CTR).

Standaard bestaat een zoekresultaat in Google uit de paginatitel, URL en een korte omschrijving. Als een zoekresultaat is voorzien van Rich Snippets staat er ook extra informatie, zoals de gemiddelde beoordeling op basis van een X-aantal reviews of een foto van een gerecht. Hierdoor kan een bezoeker dus beter beoordelen of het zoekresultaat voor hem of haar interessant is, maar door deze extra visuele aspecten valt het resultaat ook meer op.

reviews
Dit zoekresultaat laat zien dat de Diabeteszorg van Bosman door haar huidige klanten als erg positief wordt ervaren. Dit zal andere mensen er eerder toe bewegen om door te klikken. De gemiddelde beoordeling is zichtbaar door de door ons voor Expoints gerealiseerde widget die op deze pagina is geïmplementeerd.

recept
Door de foto zal dit zoekresultaat eerder opvallen en door de positieve beoordeling van mensen die men zijn voorgegaan zullen mensen eerder doorklikken.

Wat zijn de voordelen van Rich Snippets?

In de vorige alinea’s hebben we ze eigenlijk al benoemd, maar we hebben de belangrijkste voordelen van Rich Snippets hieronder nogmaals op een rijtje gezet. Deze voordelen kunnen leiden tot een hogere CTR en dus meer bezoekers op je website of webshop.

  • De extra informatie in het zoekresultaat zorgt ervoor dat bezoekers beter kunnen inschatten of de pagina relevant is voor hun zoekopdracht.
  • Door de extra (visuele) onderdelen valt een zoekresultaat dat is voorzien van Rich Snippets extra op tussen de andere zoekresultaten in Google.
  • Deze extra onderdelen zorgen er niet alleen voor dat het zoekresultaat meer opvalt, maar ook dat deze ‘groter’ is dan de zoekresultaten van de concurrentie. Alle zoekresultaten onder die van jou schuiven dus nog een beetje verder op naar beneden.

Wat zijn de mogelijkheden van Rich Snippets voor jou?

Rich Snippets zijn er in verschillende smaken. Hierboven noemden we al de reviews en recepten, maar andere zoekresultaten die ook voorzien kunnen worden van Rich Snippets zijn onder andere evenementen, producten, software applicaties en (nieuws)artikelen. Het is natuurlijk afhankelijk van jouw website welke mogelijkheden voor jou interessant zijn. We zullen de genoemde opties hieronder in het kort nader toelichten.

Overigens is het ook mogelijk om verschillende Rich Snippets in één zoekresultaat met elkaar te combineren. Zo zag je in het eerdergenoemde voorbeeld van het stroopwafel recept dat deze niet alleen voorzien is van extra informatie over de receptuur, maar dat ook de gemiddelde beoordeling is bijgevoegd van mensen die je zijn voorgegaan.

Evenementen

Mensen die informatie over een evenement opzoeken zullen altijd antwoord willen op de volgende vragen: waar vindt het evenement plaats en wanneer? Google biedt de mogelijkheid om deze informatie meteen in de zoekresultaten op te nemen. Zo kan men bijvoorbeeld gerichter doorklikken naar de pagina waar ze tickets kunnen kopen voor het gewenste concert.

tickets

Dit type Rich Snippets is (onder andere) interessant voor:

  • Theaters, bioscopen en cafés,
  • Ticket- en evenementenbureau’s,
  • Websites van steden, gemeenten en dorpskernen.

Producten

Als je op zoek bent naar pak ‘m beet een nieuwe smartphone is de keuze op internet gigantisch. Niet alleen zijn er tientallen modellen op de markt, ook het aantal aanbieders is niet meer op twee handen te tellen. Tijdens het zoeken op internet neem je waarschijnlijk de prijs mee in je overweging, maar ook de ervaringen van eerdere kopers. En als je net zo ongeduldig bent als ik, zal je het product ook het liefst aanschaffen bij een aanbieder waar deze op voorraad is, zodat je hem morgen of zelfs vanavond al kunt uitproberen. Al deze informatie kan dan ook meegenomen worden in de zoekresultaten van Google.

product

Dit type Rich Snippets is (onder andere) interessant voor:

  • Webshops.

Recepten

Dit voorbeeld is eerder in deze blogpost al aangehaald. Al scannende door de honderden recepten op internet zal je waarschijnlijk eerder doorklikken als een recept begeleid wordt door een foto waarvan het water je letterlijk in de mond loopt. En in deze tijd waar iedereen altijd maar om tijd verlegen zit zal ook de bereidingstijd een niet te onderschatten factor zijn om recept A (á 20 minuten) te verkiezen boven recept B (á 60 minuten).

Dit type Rich Snippets is (onder andere) interessant voor:

  • Aanbieders van voedingswaren,
  • Kookwebsites.

Reviews

Ook dit voorbeeld is al de revue gepasseerd. Met de komst van het internet is de drempel om een eigen handeltje - al dan niet naast een andere job - op poten te zetten kleiner dan ooit. Het leveren de allerbeste service en kwaliteit is één van de voornaamste manieren om je te kunnen onderscheiden van de rest. Zijn je klanten het daarmee eens? Schroom dan niet om ze te vragen een review achter te laten en loop er vooral mee te koop op je website (en in Google).

Dit type Rich Snippets is (onder andere) interessant voor:

  • Iedere website die een product en/of dienst aanbiedt. ;-)

Software applicaties

De tijd dat je telefoon alleen bedoeld was om te bellen en af en toe een SMS te versturen ligt al een aantal jaren achter ons. Je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn ‘apps’ voor ontwikkeld. Om in dit software geweld de aandacht te trekken kun je onder andere de beoordeling van huidige gebruikers, prijs, het besturingssysteem en de categorie in de zoekresultaten opnemen. 

software

Dit type Rich Snippets is niet alleen geschikt voor apps voor smartphones en tablets, maar ook voor andere software. Het is (onder andere) interessant voor:

  • App stores,
  • Softwareontwikkelaars.

Nieuwsartikelen

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Dit gezegde gaat zeker op als men op het internet verschillende nieuwswebsites doorspit. Nieuwsberichten die begeleid worden door spectaculaire foto’s zullen vaker de aandacht opeisen en dan ook vaker gelezen worden. Door je nieuwsberichten van de juiste ‘tags’ te voorzien is er ook een (grotere) kans dat deze in Google prominent in beeld zullen verschijnen.

nieuws

Dit type Rich Snippets is (onder andere) interessant voor:

  • Nieuwswebsites.

Andere mogelijkheden van Structured Data

Structured Data, wat is dat? Nou, Structured Data is de code die het tonen van Rich Snippets in Google mogelijk maakt. Door bepaalde informatie op een pagina als zodanig te ‘markeren’ help je Google namelijk om je pagina beter te begrijpen en daarnaar te kunnen handelen. De prijs wordt door de zoekmachine herkend als de (actuele) productprijs, de datum op de pagina als de datum van het evenement en ga zo maar door.

Structured Data kan niet alleen ingezet worden voor het tonen van Rich Snippets, maar heeft nog meer mogelijkheden. Één daarvan zullen we hieronder toelichten.

Breadcrumbs

Onder de titel van een webpagina zal in Google normaal gesproken de URL weergegeven worden. Door de breadcrumbs op de pagina van de juiste tags te voorzien kan echter ook het kruimelpad op deze plaats weergegeven worden. De bezoeker weet daardoor precies ‘waar’ op de website die terecht zal komen. Deze feature wordt door ons in al onze websites standaard aangeboden.

breadcrumbs

Rich Snippets 2.0, oftewel Rich Cards

Google zou Google niet zijn als ze niet altijd bezig zijn met het verbeteren van het bestaande. Dat geldt ook voor Rich Snippets. In mei 2016 kondigden ze namelijk de komst van Rich Cards aan. Rich Cards worden in een horizontale carrousel nog prominenter (helemaal bovenaan!), visueler en groter weergegeven in de zoekresultaten dan Rich Snippets.

rich cards
De evolutie van 'gewone zoekresultaten' naar Rich Cards - Bron: Google

Helaas werden de Rich Cards in eerste instantie alleen uitgerold voor recepten en video’s, en dan ook nog alleen op de mobiele website als men gebruikmaakt van de Engelse taal. In november 2016 volgende ook de Rich Cards voor lokale restaurants en online cursussen.

Wij hebben er dus nog niet veel aan, maar de kans is groot dat de Rich Cards over een tijdje ook in ons land hun intrede zullen doen. Onze handen beginnen al te jeuken om ermee aan de slag te gaan!

Leiden Structured Data en Rich Snippets tot een hogere positie in Google?

Laten we afsluiten met deze vraag, die na het lezen van deze post ongetwijfeld bij menigeen op het puntje van de tong ligt. Het antwoord daarop is: nee. Structured Data en Rich Snippets zullen niet direct leiden tot een hogere positie in de Google zoekresultaten, al is er een mogelijkheid dat dat in de toekomst gaat veranderen.

Eerder in deze post hebben we echter wel al aangegeven dat Rich Snippets kunnen leiden tot een hogere CTR en dat kan op zijn beurt wel leiden tot een hogere ranking in de organische zoekresultaten. Als veel bezoekers via een bepaalde zoekopdracht doorklikken naar jouw website zal dat ook door Google niet onopgemerkt blijven. Zij zullen inzien dat jouw pagina ‘relevant’ is voor de gedane zoekopdracht en dat belonen met een hogere positie in de lijst met resultaten.

Neem je met dit antwoord geen genoegen en wil je altijd de bovenste plekken in Google innemen? Dan is Google AdWords wellicht iets voor jou. Mijn collega Hor Kin Cheung is expert op dit gebied en helpt je graag met de inrichting hiervan.

Meer informatie over de mogelijkheden van Rich Snippets voor jouw website? 

Neem dan direct contact met op!

Deel deze blog post:

Geert van Soest | Senior webdeveloper

Webdeveloper Geert houdt zich bezig met het ontwikkelen van software. Tevens expert op gebied van snelheidsoptimalisatie.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2017 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes