VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Hoe zet ik een Google product feed op?
01
Juni 2015
Zoekmachine marketing

Hoe zet ik een Google product feed op?

01 juni 2015 | Yoeri | Zoekmachine marketing

Verplichte kolommen

Iedere product feed moet bestaan uit een aantal verplichte kolommen (Google noemt dit zelf ‘kenmerken’). In onderstaande tabel worden deze verplichte kolommen uitgelegd.

id [id]

Hier komt een uniek id voor elk afzonderlijk product.

titel [title]

De naam van het product, met een maximum van 70 tekens.

beschrijving [description]

Beschrijving van het product. De beschrijving mag maximaal 10.000 tekens bevatten, echter wordt aanbevolen om 500 tot 1.000 tekens te gebruiken.

link [link]

De URL van de dieper gelegen productpagina, dit wordt ook wel deeplink genoemd.

afbeeldingslink [image_link]

De URL van de afbeelding van het product.

staat [condition]

De conditie van het product, dit kan bestaan uit een van de drie volgende opties: [new], [refurbished] of [used].

beschikbaarheid [availability]

De beschikbaarheid van het product, dit kan bestaan uit een van de vier volgende opties: [in stock], [available for order], [out of stock] of [preorder].

prijs [price]

De vaste prijs van het product inclusief BTW.

Bovenstaande kolommen zijn verplicht voor alle soorten producten, deze kolommen kun je dus altijd in de productfeed zetten. Vervolgens is het belangrijk te kijken wat voor type product je aanbiedt, en welke kolommen dan extra verplicht zijn. Een overzicht hiervan vind via Google Merchant Center Help. In dit overzicht staat precies welke extra kolommen je verplicht moet toevoegen. In onderstaand overzicht staan enkele kolommen die vaak verplicht zijn, maar niet altijd.

merk [brand]

Het merk van het product.

gtin [gtin] *

8-, 12-, of 13-cijferige productcode.

mpn [mpn] *

Code van de producten bestaande uit alfanumerieke tekens.

ID bestaat al [identifier exists]

[TRUE] of [FALSE]

google product categorie[google product category]

Dit is per product 1 waarde die moet worden gekozen uit de Google Producttaxonomie.

* = de GTIN en MPN codes zijn lang niet altijd verplicht om beide per product op te geven. Meestal voldoet het als 1 van beide wordt ingevoerd.

Optionele kolommen

Naast de verplichte kolommen kun je per producttype ook optionele kolommen toevoegen. Raadpleeg hier altijd het Google Helpcentrum voor. Enkele interessante optionele kolommen zijn:

actieprijs [sale_price]

Actieprijs incl. BTW.

materiaal [material]

Het materiaal van het product.

eigen labels voor Shopping campagnes [custom_label_0] t/m [custom_label_4]

Kolom waarvan je zelf de inhoud mag bepalen. Per custom label mogen er maximaal 1.000 verschillende waardes zijn.

Dit zijn slechts drie voorbeelden van optionele kolommen die interessant zouden kunnen zijn om toe te voegen aan je product feed. Bepaal echter altijd aan de hand van jouw producten welke optionele kolommen je gebruikt. Het is altijd sterk aanbevolen om een zeer complete product feed op te stellen.

De eigen labels zijn handig voor het inrichten van Adwords campagnes. Bijvoorbeeld voor kleding dat seizoensgebonden is, zijn deze extra labels handig. Zo zou je een label kunnen inrichten als seizoen, met de waarde: winter, lente, zomer of herfst. In je AdWords campagne kun je vervolgens instellen dat je niet wilt adverteren als een product het label ‘zomer’ heeft, bijvoorbeeld voor winterjassen. 

Titels en beschrijvingen

Twee belangrijke kolommen in de product feed zijn de kolommen [title] en [description]. In normale zoekcampagnes stel je zelf in op welke zoekwoorden je wilt adverteren. Bij de product listing advertenties is dit anders. Alle informatie wordt uit de product feed gehaald. Om in Google Shopping te worden opgenomen zijn de titel en omschrijving dus van groot belang. De inhoud van het veld voor titel en omschrijving wordt gebruikt als zoekwoord om jouw producten te tonen. Zorg er voor dat de titels en omschrijvingen het product exact beschrijven. Hoe beter de titels en omschrijvingen, hoe vaker er doorgeklikt wordt en bezoekers jouw producten bekijken. Let echter wel op de richtlijnen die Google voor de titels en beschrijving hanteert.

Automatische of statische feed

Een product feed kan op twee manieren worden gebruikt, als automatische feed of als statische feed. Een statische feed kan worden gebruikt wanneer jouw producten of producteigenschappen niet snel veranderen, echter raden we altijd aan om gebruik te maken van een automatische feed. Bij een automatische feed zijn de wijzigingen die je doet binnen 24 uur verwerkt. Een automatische feed wordt in een XML vorm opgezet en moet benaderbaar zijn voor Google.

Conclusie

Het opzetten van een goede product feed neemt de nodige tijd in beslag, maar zal zich naderhand zeker lonen. Hoe beter een product feed in elkaar zit, hoe vaker dat een advertentie wordt getoond. 

 

Deel deze blog post:

Yoeri Fleuren | Webdeveloper

Webdevelopment is Yoeri op het lijf geschreven. Vragen over Magento? Yoeri is je man!

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes