VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Experimenten Google met zoekmachine resultaten
28
Nov 2010
Zoekmachine marketing

Experimenten Google met zoekmachine resultaten

28 nov 2010 | Jacques | Zoekmachine marketing

Bron: E-difference.nl

Experimenten

Google experimenteert er op los en heeft altijd tussen de 50-200 experimenten lopen. Ieder experiment is vaak voor slechts een kleine groep mensen zichtbaar en de experimenten zijn ook vaak niet aangekondigd. Gelukkig maken mensen snel kenbaar wanneer zij iets “anders” zien in Google en zien we veel nieuwigheden voorbij komen. Of het om een experiment of een bug gaat, of het iets is waarmee Google door gaat, is vaak niet duidelijk. Toch wilde we jullie een kijkje geven in een aantal van deze experimenten, zodat jullie kunnen zien hoe Google aan de presentatie van de zoekresultaten sleutelt.

Google Instant keyboard navigation

Google Instant was een belangrijke update voor Google en vrij kort na de introductie kwam Google al met keyboard navigatie. Na het invoeren van een zoekopdracht kan de gebruiker met de pijltjestoetsen door de zoekresultaten scrollen. Enter kan gebruikt worden om een pagina te selecteren. De cursor is een blauwe driehoek voor de resultaten:

Of de gebruiker hier echt gebruik van gaat maken is de vraag. Wel kan het zorgen voor onnodige clicks op advertenties die bovenaan staan. Als een gebruiker, nadat hij een zoekopdracht heeft bevestigd met Enter nogmaals op de Enter toets drukt wordt het eerste resultaat gekozen, en dat kan een advertentie zijn (en daarmee dus inkomsten voor Google).

Nutteloos weetje: Google heeft de term “Google Suggest” omgedoopt tot “Autocomplete”.

Lokalisering zoekresultaten

Opvallend was ook de Google Maps integratie die sommige gebruikers opmerkten. Moeilijk te missen. Met een dergelijke verandering zou locatie nog belangrijker kunnen worden en een grotere impact op je vindbaarheid kunnen hebben. Op de EdWords blog een uitgebreid artikel hierover.

Daarnaast werd in Amerika bij een generieke zoekterm een lokale zoekbalk gespot waar de gebruiker zijn locatie of postcode kan invoeren om zo de resultaten lokaal te maken.

Pagina previews

Ook een veel besproken experiment is het tonen van “previews” van pagina’s wanneer de gebruiker er met zijn muis over heen gaat of de extra optie “page previews”. Voor meer uitleg over dit fenomeen lees je de blogpost op State of Search.

Op 22-10-2010 zagen wij bij E-difference ook de page preview. Door op het vergrootglas te klikken konden we deze previews aanzetten en dit gaf het volgende beeld:

Google Pagepreviews E-difference

Sociale resultaten

Niet alleen Bing is bezig zijn zoekresultaten te personaliseren, ook Google is aan het onderzoeken hoe zij het beste social media kan integreren met de huidige zoekresultaten. Niet alleen test zij een integratie van Google News met Twitter, Google experimenteert ook met het personaliseren van haar zoekresultaten. Zo experimenteert zij met “Shared by”: bij pagina’s laten zien hoeveel mensen dit via social media kanalen als Twitter en Facebook gedeeld hebben, met de mogelijkheid om te kijken wie dit gedeeld hebben.

Indeling van de zoekresultaten

Diverse mensen hebben gezien dat Google ook experimenteert met de indeling en de layout van de zoekresultaten. Zo zagen sommigen maar liefst 20 (!) resultaten, terwijl anderen slechts vier organische resultaten (!) zagen. Dit laatste zagen wij ook:

Ook werden de volgende opmaakt wijzigingen gezien:

Slot

Zoals jullie kunnen zien is en blijft Google druk bezig. Het aantal lopende experimenten is enorm en niet bij te houden. Sommige worden opgemerkt en uitgebreid besproken, andere niet. Een aantal van bovenstaande experimenten zijn leuk om te weten, maar zullen waarschijnlijk nooit doorgevoerd worden. Toch krijgen we wel een idee waar Google de komende tijd heen wil. Het lijkt er dan ook op dat zij meer wil lokaliseren en personaliseren en daarbij de doorklikratio en snelheid wil vergroten.

Bron: E-difference.nl

 

Deel deze blog post:

Jacques Stoop | Managing director / founder

Jacques heeft in 2008 VisionEars opgericht. Houdt zich bezig met de algemene leiding, strategie- en beleidsbepaling.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes