VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Sneller navigeren met het sticky menu
24
Mrt 2014
Web & interaction design

Sneller navigeren met het sticky menu

24 mrt 2014 | Geert | Web & interaction design

Het sticky menu

Een sticky menu is een menu dat nooit uit het zicht van de gebruiker verdwijnt. Gebruikers die op een pagina minutenlang naar beneden scrolden, hoeven niet weer helemaal terug naar boven om naar een andere pagina te kunnen navigeren.

In dit opzicht onderscheiden we drie soorten menu’s:

  1. Het menu dat altijd bovenaan de pagina staat.
  2. Het ‘standaard’ menu dat na het scrollen uit het zicht verdwijnt.
  3. Het menu dat niet bovenaan staat, maar na het scrollen bovenaan de pagina blijft ‘plakken’ (zoals de legenda bij onze kennisthema’s).

menu

De voordelen van het sticky menu

Hyrum Denney deed namens Smashing Magazine onderzoek naar de usability voordelen van het sticky menu en schreef daarover een interessant artikel. Hij liet 40 testpersonen vijf taken uitvoeren op een website met een sticky menu en daarna liet hij ze vijf taken uitvoeren op een bijna identieke website, maar zonder een sticky menu. Er was de testpersonen niets verteld over het verschil tussen de twee websites, maar toch leverde het onderzoek twee interessante bevindingen op: 

1. Door het sticky menu kunnen gebruikers sneller navigeren

De testpersonen konden sneller vinden waar ze naar zochten als ze niet steeds terug hoefde te scrollen naar de bovenkant van de website. In vergelijking met de website zonder het sticky menu wonnen de testpersonen 22% van de tijd bij het vinden van informatie op de website mét het sticky menu.

2. Alle testpersonen gaven de voorkeur aan het sticky menu

Na de tests werd aan de testpersonen gevraagd wat het verschil was tussen beide websites, waarop niemand het verschil kon aangeven. Waarschijnlijk ook omdat de verschillen subtiel waren en zij vooral geconcentreerd waren op het uitvoeren van de taken. Toen aan hen werd gevraagd welke van de twee websites het gemakkelijkst in gebruik was, bleek echter een grote voorkeur voor de website met het sticky menu. Zes van de testpersonen gaf aan geen voorkeur voor één van beide websites te hebben, maar 34 testpersonen hadden dat wel: zij kozen unaniem voor de website met het sticky menu. Zij hadden het gevoel veel minder te hoeven klikken bij het navigeren door de website.

De nadelen van het sticky menu

Zoals alle technieken, heeft ook het sticky menu tegenstanders. En ja, er kleven ook nadelen aan het gebruik van een sticky menu. Maar door  zorgvuldig te werk te gaan ondermijnt u deze gemakkelijk. 

1. Design issues

De meest logische plek voor een sticky menu is helemaal bovenaan de pagina. Dit is eveneens de gemakkelijkste manier om het te implementeren in uw website. Dat wil echter niet zeggen dat het ook altijd de plek is waar die het beste en mooiste tot zijn recht komt.

2. Het sticky menu kan afleidend zijn van de content

Het sticky menu kan ook te veel aandacht op zich nemen. Als gebruikers naar beneden scrollen zijn ze gewend dat alle content mee gaat. Als echter één element blijft staan, wekt dat de aandacht. Daarnaast kan het afleidend zijn als het menu te groot is en de lay-out domineert; gebruikers bezoeken uw website voor de informatie die erop staat en niet voor het menu. Het is niet de bedoeling dat het menu en de content met elkaar concurreren.

3. Mobiele browsers kunnen dwarsliggen

Sommige mobiele browsers maken het u niet makkelijk bij het implementeren van een sticky menu. Een eenvoudige manier om een sticky menu te implementeren op uw (mobiele) website is het meegeven van position: fixed aan het menu element in de CSS. Echter wordt dit niet door alle smartphones en hun browsers ondersteund.

Door dit eerst uit te zoeken bespaart u veel tijd en frustratie. Een handige website om dit vooraf te controleren is de website Can I Use. Mocht u geen vertrouwen hebben in een fixed positie van het menu, dan zijn er enkele jQuery oplossingen die u kunt toepassen.

Conclusie

Het sticky menu kan zeker een waardevolle toevoeging zijn op uw website, maar pas deze wel zorgvuldig toe. Het logo van uw bedrijf is niet belangrijk genoeg om altijd – en in plaats van belangrijke informatie! – in beeld te zijn. Zorg ervoor dat de knoppen in het sticky menu een wezenlijke bijdrage leveren aan de gebruikersvriendelijkheid van uw website.

Deze blog is geschreven in het kader van ons kennisthema 'Conversie Optimalisatie & Neuromarketing'. Want door de gedragingen van uw website bezoekers te kennen en hierop te anticiperen behaalt u maximaal rendement.

 

Deel deze blog post:

Geert van Soest | Webdeveloper

Webdeveloper Geert houdt zich bezig met het ontwikkelen van software. Tevens expert op gebied van snelheidsoptimalisatie.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes