VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

De zoekfunctie als instrument voor een hoge conversie
25
Mrt 2014
Web & interaction design

De zoekfunctie als instrument voor een hoge conversie

25 mrt 2014 | Geert | Web & interaction design

Het is daarom belangrijk om de zoekfunctie van uw website prominent in beeld te plaatsen - zodat gebruikers er simpelweg niet omheen kunnen! - en het gebruik ervan vergemakkelijken. In deze blog geven we tien tips voor de optimale zoekfunctie.

1. Een zoekbalk en -knop is voldoende

Bekende zoekmachines, zoals Google en Yahoo!, hanteren al jarenlang deze opmaak en daarom zijn gebruikers hieraan gewend geraakt. Zorg er daarnaast voor dat de zoekknop rechts langs het invulveld aanwezig is. Toon filters en andere opties pas op de uitgebreide zoekpagina, waarop ook de resultaten getoond worden.

Google

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat uw bezoekers de zoekbalk niet over het hoofd zien. Deze moet dus opvallen en verschillen van andere invulvelden. Geef de zoekbalk een iets andere opmaak (speel met CSS) en maak met de placeholder tekst en knop duidelijk dat het om de zoekbalk gaat.

2. Plaats de zoekbalk rechtsboven op de website

Dit is de plaats waar website bezoekers het eerste zullen kijken naar de zoekbalk. Als dit niet mogelijk is, plaats de zoekbalk dan linksboven op uw website. 

Zoekbalk rechtsboven
(Bron: www.berendbotje.nl)

Omdat een zoekbalk een veelgebruikt instrument is voor potentiële klanten, is het daarnaast aan te raden om deze altijd in beeld te tonen. Een voorbeeld waar dit is toegepast, is de website van American Bridal.

3. Toon de zoekbalk op alle pagina’s

Als de bezoekers niet kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn, zullen ze een beroep willen doen van de zoekfunctie. Dat kan zowel op de homepage, maar ook op een product- of andere detailpagina.

4. Faciliteer lange en specifieke zoekopdrachten

Beperk uw bezoekers zo min mogelijk in hun zoekgedrag. Ze moeten uw website zo specifiek mogelijk kunnen doorspitten en dat kan niet met een zoekopdracht van maximaal zes tekens. Geef ze daarom de mogelijkheid tot het uitvoeren van lange zoekopdrachten van ongeveer 20 tekens. Zorg er daarnaast voor dat deze letters allemaal zichtbaar zijn in de zoekbalk, om het opmerken en corrigeren van typfouten zo gemakkelijk mogelijk te maken.

5. Doorzoek standaard de hele website

Websitebezoekers verwachten dat hun zoekopdracht de hele website doorgrondt. Zo is de kans immers groter dat ze vinden waarnaar ze op zoek zijn. Als ze willen zoeken binnen slechts één gedeelte of categorie, kunnen ze hun zoekopdracht later verder specificeren.

6. Verdeel de zoekresultaten in verschillende cellen

Help uw websitebezoekers om de zoekresultaten te scannen door deze in ‘cellen’ te plaatsen. Hiermee wordt bedoeld een blok met een dunne omlijning of met een (lichte) achtergrondkleur. Op deze manier kunnen ze de zoekresultaten gemakkelijk scheiden en zien wat wel en niet bij elkaar hoort.

Berend Botje: zoekresultaten verdeeld in cellen
(Bron: www.berendbotje.nl)

7. Bied relevante zoekresultaten aan

Uw bezoeker zal niet altijd zoeken naar precies dezelfde woorden als die u voor ogen heeft. Bied daarom alternatieven aan, zodat een bezoeker die zoekt op 'iPod' ook andere MP3 spelers zal vinden.

8. Sorteren op prijs

Eén van de belangrijkste factoren die bezoekers wel of niet beweegt tot het doen van een aankoop is de prijs. Maak het daarom voor uw bezoekers mogelijk om de zoekresultaten op prijs te sorteren. De resultaten die voor hen een streepje voor hebben (de goedkoopste) kunnen ze op die manier als eerste bekijken.

Waterpompshop: sorteren op prijs
(Bron: www.waterpompshop.be)

9. Monitor zoekopdrachten

Houd bij waar uw bezoekers naar zoeken en pas uw aanbod hierop aan. Als uw bezoekers maandelijks duizenden keren zoeken naar MP3 spelers en u heeft er geen in uw assortiment, is het aan te raden om het aanbod te vergroten. Immers is gebleken dat veel potentiële kopers van een MP3 speler uw website bezoeken.

10. Houd bezoekers binnenboord

Het laatste wat u wilt is natuurlijk dat bezoekers uw website verlaten. Sluit daarom externe links in uw zoekresultaten uit.  

Deze blog is geschreven in het kader van ons kennisthema 'Conversie optimalisatie & Neurmarketing'. Want door de gedragingen van uw website bezoekers te kennen en hierop te anticiperen behaalt u maximaal rendement.

 
Deel deze blog post:

Geert van Soest | Webdeveloper

Webdeveloper Geert houdt zich bezig met het ontwikkelen van software. Tevens expert op gebied van snelheidsoptimalisatie.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes