VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Verbeter uw online formulier (deel 1)
28
Jan 2014
Web development

Verbeter uw online formulier (deel 1)

28 jan 2014 | Yoeri | Web development

Houd uw formulier zo compact mogelijk

Bij veel formulieren moet de gebruiker een hele lijst aan velden invullen. Vaak omdat het bedrijf zoveel mogelijk informatie over de klant wil vergaren. Voor veel gebruikers komt een te lang formulier intimiderend over. Hierdoor is de gebruiker al snel geneigd om het formulier niet in te vullen.

Om de conversie van uw formulieren te verhogen kunt u het beste het aantal (verplichte) velden terugschroeven. Een gebruiker is dan sneller geneigd om het formulier 'wel eventjes' in te vullen.

Mocht het toch noodzakelijk zijn om een lang formulier te gebruiken, probeer de vragen dan te groeperen. Verdeel de invulvelden bijvoorbeeld over meerdere pagina's. Voor de gebruiker komt dit minder intimiderend over. Let er wel op dat u de gebruiker een status- of progressie-indicator toont wanneer u gebruik maakt van meerdere pagina's. Op die manier weet de gebruiker waar hij/zij zich bevindt.

formulier conversie1

Besteed aandacht aan de gebruiksvriendelijkheid van het formulier

Een formulier moet gebruiksvriendelijk zijn voor de gebruiker. Onder gebruiksvriendelijk verstaan we: makkelijk in te vullen, snel in te vullen, laagdrempelig etc. Dit verhoogt uiteindelijk de kans op conversie.

Prefill gegevens
Heeft u al enkele gegevens van de gebruiker? Zorg er dan voor dat deze gegevens al in de velden komen te staan, oftewel prefilled. Bij gebruikers ontstaat vaak snel irritatie als alle gegevens keer op keer opnieuw ingevuld dienen te worden. Het laatste wat u wilt is dat er irritatie ontstaat bij de gebruiker. Het vullen van de velden met de gegevens van de gebruiker heeft ook zo z'n voordelen. De gebruiker kan zijn gegevens meteen controleren en indien gewenst wijzigen.

Velden highlighten.
Voor sommige gebruikers is een cursor alleen niet altijd voldoende om te zien waar hij of zij is. Een cursor is vaak klein en valt niet genoeg op. U zou het veld waar de gebruiker zich bevindt kunnen 'highlighten' door bijvoorbeeld de achtergrond een kleur te geven. Hierdoor ziet de gebruiker meteen in welk veld hij/zij gegevens aan het invullen is. 

Bied hulpteksten en gebruik sublabels.
Sommige invulvelden moeten toegelicht worden. Denk bijvoorbeeld aan vragen die om uitleg vragen of velden waar privacygevoelige informatie wordt gevraagd. Met hulpteksten kunt u bijvoorbeeld een uitgebreidere uitleg geven over een bepaald veld. Daarnaast kunt u een gebruiker snel gerust stellen door bijvoorbeeld een hulptekst als 'Uw e-mailadres is voor niemand zichtbaar' bij het formulier te plaatsen. Door middel van een sublabel kunt u aangeven wat er van de gebruiker verwacht wordt in het veld. Denk bijvoorbeeld aan een voorbeeld van een postcode (1111AA) of emailadres ().

Zorg voor een duidelijke actieknop

Een duidelijke knop begint met de tekst op de actieknop. Een veelgebruikte tekst is "Verzenden", echter wanneer de gebruiker een product gaat bestellen is de tekst "Bestellen" beter. Het is dus belangrijk om de werkelijke actie van het formulier op de actieknop te plaatsen. Zorg er wel voor dat dit zo kort mogelijk wordt beschreven.

Ook de vorm en kleur van een knop zijn belangrijk. Een afwijkende kleur knop ten opzichte van de pagina waar het formulier staat valt op. Hierdoor wordt de conversie aanzienlijk verhoogt.

Geef duidelijke fout-feedback

Veel formulieren zijn voorzien van een goede validatie van de invulvelden. En natuurlijk maken gebruikers soms fouten bij het invullen van het formulier. Echter is er voor de gebruiker niets vervelender dan niet te weten wat hij/zij fout doet. Zorg er dan ook voor dat de gebruiker een duidelijke feedback krijgt bij een foutief ingevuld veld.

U zou bijvoorbeeld een melding bovenaan het formulier kunnen weergeven, of het foutief ingevulde veld van een andere kleur voorzien. Let met een foutmelding wel op dat u de schuld niet direct bij de gebruiker neerlegt. Dus niet: "U heeft een fout gemaakt bij deze vraag, probeer het opnieuw". Blijf feitelijk: "U heeft een ongeldig e-mailadres ingevuld".

formulier conversie2

Testen van het formulier

Een belangrijk onderdeel van een goed formulier is dat het uitvoerig wordt getest. Het voorkomt dat er onnodige (spel)fouten in het formulier komen te staan of dat een formulier niet (goed) werkt. Controleer met meerdere mensen het formulier, en vraag ze om feedback.

Tijdens het testen is het belangrijk om u in te leven in de gebruiker van het formulier. Wanneer een formulier goed aansluit op de verwachtingen van de gebruiker, wordt het voor de gebruiker fijner om het in te vullen. En is uw kans op conversie hoger.

Conclusie

Het gemiddelde formulier is vaak te lang, ingewikkeld en wordt 'misbruikt' om extra informatie te achterhalen voor marketingdoeleinden. Een gebruiker die problemen heeft met het invullen van een formulier, zal deze vaak niet invullen. Dit is kostbaar voor uw bedrijf. 

Contact

Deze blog is geschreven in het kader van ons kennisthema 'Conversie optimalisatie & neuromarketing'. Want door de gedragingen van uw website bezoekers te kennen en hierop te anticiperen behaalt u maximaal rendement. Wilt u meer weten? Mail dan naar Wiebrig de Zwart.

Deel deze blog post:

Yoeri Fleuren | Webdeveloper

Webdevelopment is Yoeri op het lijf geschreven. Vragen over Magento? Yoeri is je man!

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes