VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Performance van mobiele (Joomla!) websites
27
Mrt 2014
Web development

Performance van mobiele (Joomla!) websites

27 mrt 2014 | Yoeri | Web development

SuperBowl

Op 2 februari vond er in Amerika weer een gigantisch event plaats, de SuperBowl. Tijdens dit evenement wordt er altijd veel geld ge├»nvesteerd door grote bedrijven om onder de aandacht te komen bij de vele miljoenen kijkers over de hele wereld. Uit een onderzoek van Keynote bleek dat de websites van veel grote bedrijven tijdens de SuperBowl bezocht zijn met mobiele apparaten. Een responsive website is dan een must, hadden ze geen responsive website, zoals Budweiser en Pepsi, dan had dit grote gevolgen. 

keynote superbowl

Gebruikers die de website van Pepsi bezochten met een smartphone moesten wel tot 60 seconden wachten tot de website geladen was! Met als gevolg dag veel bezoekers vinden dit te lang vinden en snel afhaken.

Daarom maken bedrijven veelal gebruik van een responsive of mobiele website. Een klein onderzoek gaat hier dieper op in:

keynote site types size

Zoals je ziet hadden twaalf van de onderzochte bedrijven een mobiele website, veertien een Responsive website en twee helemaal niets. Wat wel meteen opvalt is dat de gemiddelde grootte van een responsive website (RWD) aanzienlijk groter is dan een speciale mobiele website (Mobile). Dit bevestigt dat, gezien de performonance, responsive design de betere oplossing is. Hier maken ook de grotere bedrijven echter nog niet genoeg gebruik van. Wij sommen voor u de 5 belangrijkste eisen op waar een responsive website aan moet voldoen:

1. Minimaliseer http request

Een website maakt verschillende zogeheten http requests. Dit zijn het aantal bestanden dat de website moet inladen om te kunnen functioneren. Wanneer een website veel http request moet doen, wordt deze automatisch trager. Voor een desktop pc maakt dit niet zoveel uit, deze zijn vaak toch verbonden met het internet via een kabel. Echter, wanneer een bezoeker uw pagina probeert te bezoeken vanaf een mobiel apparaat is de verbinding vaak trager (3G, 4G). Zeker http requests van externe servers kunnen voor veel vertraging zorgen. Probeer daarom het aantal http requests te minimaliseren voor een optimale (mobiele) website.

2. Content verminderen

De hoeveelheid content op uw mobiele website is ook belangrijk. Op een desktop kunt u meer content kwijt dan op een mobiele website. Denk daarom goed na over wat u wilt aanbieden aan uw bezoeker. Verplaats u dan ook in de bezoeker, en vraag u af waarvoor een bezoeker naar uw website komt.

3. CSS en Javascript samenvoegen en comprimeren

Om uw mobiele website te optimaliseren is het verstandig om de stijlen (CSS) en verschillende scriptjes (Javascript) samen te voegen. Dit scheelt tijd omdat u dan minder http requests hoeft te doen. Als u dit heeft gedaan kunt u ook de code comprimeren om de grootte van de bestanden te minimaliseren.

4. Expiratie datum van data toevoegen

Het is belangrijk dat u een expiratie datum op uw data aangeeft. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker niet iedere keer de data opnieuw hoeft in te laden, maar dat de data uit de cache gebruikt wordt.

5. Afbeeldingen optimaliseren

Om ervoor te zorgen dat de performance van uw mobiele website wordt verbeterd is het belangrijk om uw afbeeldingen te optimaliseren voor mobiele weergave. Vaak wordt dit vergeten en wordt er dus iedere keer een grote afbeelding ingeladen terwijl dit overbodig is op een klein scherm. Er is -op dit moment- nog geen duidelijke standaard wat betreft het aanbieden van verschillende afbeeldingen voor de verschillende schermgroottes. Wel zijn er enkele manieren om dit af te vangen.

  • Voor kleinere afbeeldingen kunt u gebruik maken van Data URI's. U zet uw afbeelding dan om in een bepaalde code die u kunt inladen in uw CSS.
  • U kunt ook gebruik maken van de media queries. Hier kunt u per schermformaat een andere afbeelding inladen. Dit heeft echter als nadeel dat uw CSS bestand weer groter wordt.
  • U kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van Javascript om dit probleem voor u op te lossen. Echter is ook hier het nadeel dat u een extra Javascript bestand moet inladen.

U kunt het beste per situatie bekijken wat voor u de beste aanpak is voor het optimaliseren van uw afbeeldingen op mobiele websites.

Testen

Nadat u enkele performance tips hebt toegepast op uw (mobiele) website is het noodzakelijk dat u dit uitvoerig test op verschillende apparaten en schermgroottes. Om u hierbij te helpen kunt u gebruik maken van verschillende tools. Mijn collega Geert van Soest gaat hier in zijn blog "Test uw mobiele website" verder op in.

Deze blog is geschreven in het kader van ons kennisthema 'Mobile- / Location based marketing'.

 

Deel deze blog post:

Yoeri Fleuren | Webdeveloper

Webdevelopment is Yoeri op het lijf geschreven. Vragen over Magento? Yoeri is je man!

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes