VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Multiregionale en meertalige websites en Geotargeting
04
Juni 2010
Web development

Multiregionale en meertalige websites en Geotargeting

04 juni 2010 | Jacques | Web development

Bron: Google Webmaster Central
Werken met multi-regionale websites
Vrijdag 12.3.2010 om 7:50 uur
Webmaster Niveau: Gemiddeld

{anchorindex startlevel=2}

In deze blogpost legt Google uit waar u rekening mee moet houden bij het opzetten van multi regionale websites (vaak een site voor meerdere landen) en meertalige websites zodat u optimaal wordt gevonden en anderzijds niet het risico loopt "gestraft" te worden voor dubbele content. Overigens kan een multi regionale website ook betrekking hebben op een land waarbij de website is opgesplitst voor provincies of steden. Laten we starten met de basic voorbereidingen voor een website verdeeld in meerdere regio's.

Voorbereiding voor wereldwijde websites

Uitbreiding van een website naar meerdere regio's en / of talen kan uitdagend zijn. Door het creëren van meerdere versies van uw website zullen eventuele problemen met de bron website vermenigvuldigt worden; zorg ervoor dat alles naar behoren werkt voordat u begint. Gezien het feit dat dit over het algemeen betekent dat u plotseling te maken krijgt met vele nieuwe url's is een goed geplande infrastructuur een must.

Planning multi-regionale websites

Bij de planning van het uitbreiden naar meerdere regio's (meestal landen) dient u rekening te houden met eventuele wettelijke of administratieve voorschriften die per land kunnen gelden. Deze eisen kunnen bepalen hoe je verder gaat, bijvoorbeeld of u in aanmerking zou komen voor het gebruik een land-specifieke domeinnaam.

Alle websites beginnen met domeinnamen; wanneer het aankomt op domeinnamen maakt Google een onderscheid tussen twee soorten domeinnamen:

  • ccTLD's (land-code top level domeinnamen): Deze zijn gebonden aan een bepaald land (bijvoorbeeld. DE voor Duitsland,. cn voor China). Gebruikers en zoekmachines vinden dit als een belangrijke indicator dat uw website uitdrukkelijk is bedoelt voor een bepaald land.
  • gTLD (generic top level domeinnamen): Deze zijn niet gebonden aan een specifiek land. Voorbeelden van gTLD's zijn. .Com, .Net, .Org,. Museum. Google beschouwt regionale top level domeinnamen, zoals .Eu en .Azië als gTLD's, omdat zij niet kunnen worden gekoppeld aan een specifiek land. We behandelen ook enkele populaire ccTLD's (zoals .Tv, .Me, enz.) als gTLD omdat we hebben geconstateerd dat gebruikers en webmasters deze vaak zien als meer generieke dan land-gerichte domeinnamen.

Geotargeting factoren

Google gebruikt in het algemeen de volgende factoren om de geotargeting van een website (of een deel van een website te bepalen):

  1. Gebruik van een ccTLD is over het algemeen een sterk signaal voor de gebruikers, aangezien daarin een enkel land wordt gespecificeerd op een onmiskenbare manier.
    of
    De Webmaster Tools handmatige geotargeting voor gTLD's (dit kan op domein, subdomein of een subdirectory niveau). Deze optie toont de regio tags uit de geotargeting instelling in de zoekresultaten, deze methode is ook heel duidelijk voor de gebruikers. Houdt u er rekening mee dat het in het algemeen niet zinvol is om een geografisch-target in  te stellen als dezelfde pagina's op uw site op meer dan een enkel land betrekking hebben (bijv. alle Duits-sprekende landen). U dient dan geen gebruik te maken van de geotargeting instelling (meer over het schrijven in andere talen zal spoedig volgen!). (VisionEars: het lijkt erop dat Google deze functionaliteit nog moet uitbreiden voordat deze echt zinvol kan worden bij grotere sites waarbij d.m.v. directory structuren wordt aangegeven in welke taal en voor welke locatie de inhoud bedoelt is.)
  2. Server locatie (via het IP-adres van de server) is vaak in de buurt van uw gebruikers. Echter, sommige websites maken gebruik van gedistribueerde Content Delivery Networks (CDN) of worden gehost in een land met een betere webserver infrastructuur, dus we proberen niet teveel te vertrouwen op de server locatie.
  3. Andere signalen kunnen ons hints geven. Dit zou kunnen zijn de aanwezigheid van lokale adressen en telefoonnummers op de pagina's, het gebruik van de plaatselijke taal en valuta, links van andere lokale websites, en / of het gebruik van Google's Local Bedrijvencentrum (indien beschikbaar).

Merk op dat we geen locatiespecifieke meta-tags (zoals "geo.position" of "distributie") of HTML-attributen gebruiken. Hoewel deze nuttig zijn in andere opzichten, hebben we vastgesteld dat zij over het algemeen niet betrouwbaar genoeg zijn om te gebruiken voor geografische localisering (geotargeting).

URL-structuur

De eerste drie elementen gebruikt voor geotargeting zijn sterk verbonden met de server en de gebruikte URL's. Het is lastig om per pagina de geotargeting te bepalen, dus is het zinvol dit te doen met behulp van een goede URL-structuur die het mogelijk maakt de website in te delen voor geotargeting. Hier zijn enkele voorbeelden van mogelijke URL-structuren met voor- en nadelen met betrekking tot geotargeting:

ccTLD's 
bv: example.de, example.fr
Subdomeinen met gTLD's 
bv: de.site.com, fr.site.com, enz.
Subdirectories met gTLD's 
bv: site.com/de/, site.com/fr/, enz.
URL-parameters 
bv: site.com?loc=de, ?country=france, enz.
voors (+) 
- Duidelijke geotargeting 
- Server locatie is niet relevant 
- Eenvoudig te scheiden van de sites 
- Wettelijke eisen (soms)
voors (+) 
- Eenvoudig in te stellen 
- Webmaster Tools geotargeting gebruiken 
- Verschillende server locaties toegestaan
- Eenvoudig sites van elkaar te scheiden 
voors (+) 
- Eenvoudig in te stellen 
- Webmaster Tools geotargeting gebruiken
- Lage onderhoudskosten (zelfde host)
voors (+) 
(Niet aanbevolen)
cons (-) 
- Duur (+ beschikbaarheid) 
- Meer infrastructuur 
- CcTLD eisen (soms)
cons (-) 
- De gebruikers zouden de geotargeting niet direct uit de URL kunnen herkennen(is "de" de taal of het land?)
cons (-) 
- De gebruikers zouden de geotargeting niet direct uit de URL kunnen herkennen
- Eén server locatie
- Scheiding van sites moeilijker
cons (-) 
- Segmentatie op basis van de URL is moeilijk 
- De gebruikers zouden de geotargeting niet direct uit de URL kunnen herkennen
- Geotargeting in Webmaster Tools is niet mogelijk

Zoals u kunt zien, geotargeting is geen exacte wetenschap (zelfs sites die gebruik maken van land-code top level domeinnamen kunnen opgezet zijn met een wereldwijd karakter), dus het is belangrijk dat u plant voor de gebruikers vanuit de 'verkeerde' locatie. Een manier om dit te doen zou kunnen zijn om gebruikers op alle pagina's van de website de mogelijkheid te geven om hun voorkeur regio en taal te laten kiezen. We zullen later kijken naar een aantal andere mogelijke oplossingen in deze blogserie.

Omgaan met dubbele inhoud op mondiale websites

Websites die content leveren voor de verschillende regio's en in verschillende talen produceren soms dezelfde of soortgelijke inhoud die beschikbaar is op verschillende URL's. Dit is over het algemeen geen probleem, zolang de inhoud bedoelt is voor de verschillende gebruikers in verschillende landen.

Hoewel wij ten zeerste aanraden dat u zorgt voor unieke content voor elke gebruikersgroep, begrijpen wij dat dit niet altijd mogelijk is voor alle pagina's en varianten bij uw nieuwe opzet. Het is over het algemeen geen noodzaak om dubbele content te verbergen door crawling uit te schakelen met een robots.txt bestand of door het gebruik van een "nodindex" meta tag.

Echter, als je die dezelfde inhoud aan dezelfde gebruikers op verschillende URL's (bijvoorbeeld als zowel "example.de/" en "example.com/de/" Duitse inhoud voor gebruikers uit Duitsland laten zien) weergeeft, zou het zinvol zijn om een voorkeurversie te bepalen en adequaat te redirecten (of gebruik het "rel=canonical" link element).

Vragen

Heeft u al een website met meerdere regio's of heeft u vragen over het proces van het plannen van een multiregionale website? Neem contact op met VisionEars of ga naar het Google forum en neem deel aan de discussie.

Voorbeelden

Overpopulation Awareness  Trouw-Mariage  

 

Deel deze blog post:

Jacques Stoop | Managing director / founder

Jacques heeft in 2008 VisionEars opgericht. Houdt zich bezig met de algemene leiding, strategie- en beleidsbepaling.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes