VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Leer je bezoekers beter kennen door de Facebook API
09
Feb 2015
Web development

Leer je bezoekers beter kennen door de Facebook API

09 feb 2015 | Geert | Web development

Wat kun je met de Facebook API?

De Facebook API maakt het voor de bezoekers mogelijk om vanuit een externe website of applicatie links of foto’s op zijn eigen tijdlijn te plaatsen. In deze blog zal ik echter ingaan op het ophalen van de profielgegevens en de manier waarop je deze kunt toepassen bij het personaliseren van de content op jouw website.

Om je een idee te geven van de mogelijkheden kun je een kijkje nemen op www.facebookapi.visionears.nl (just to give it a try, wij slaan deze gegevens niet op!). Nadat je bent ingelogd met je Facebook profiel zie je het volgende gebeuren:

  • Je profielfoto wordt getoond.

  • Afhankelijk van je geslacht is de achtergrond lichtblauw (man) of roze (vrouw).

  • Afhankelijk van je geslacht is de aanhef  “dhr.” of “mevr.”.

  • Je volledige naam wordt getoond.

  • Je e-mailadres (waarmee je bij Facebook bent ingelogd) wordt getoond.

  • Door op “hier” te klikken ga je naar je Facebook profiel.

Dit voorbeeld is natuurlijk nog vrij eenvoudig, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Wat dacht je van een webshop met kleding, waarop de homepage afhankelijk van het geslacht, juist dames- of herenkleding een prominente plek krijgt? Let’s be creative!

Hoe pas je het toe?

Het is niet moeilijk om gegevens van iemands Facebook profiel op te halen. Door het inladen van verschillende libraries ben je al een heel eind. Als de gebruiker is ingelogd ontvang je een sessie met bepaalde gegevens die je kunt gebruiken in je code. Uiteraard is het wel belangrijk om de bezoeker het gevoel te geven dat je discreet met zijn gegevens omgaat.

De uitleg en voorbeeldcode die Facebook aanbiedt is niet erg duidelijk. Op de website van Web Niraj vind je echter code die je bijna letterlijk kunt copy-pasten om een eind op weg te komen. De code is bovendien voorzien van duidelijke comments waaruit je makkelijk op kunt maken waarvoor het dient.

De koppeling tussen de Facebook API en content personalisatie software

De Facebook API vormt een rijke informatiebron voor het verzamelen van de gegevens van bezoekers (mits ingelogd met zijn of haar Facebook profiel). Maar hoe koppel je dit met content personalisatie software en vertaalt dit zich in een dynamische website?

Je kunt natuurlijk overal if-statements in je code inbouwen, waarmee je het geslacht van de bezoeker afvangt en afhankelijk daarvan bepaalde content wel of niet laat zien. Maar het is ook mogelijk om software te gebruiken die dit voor je doet. Het wiel hoeft immers niet opnieuw uitgevonden te worden.

Afhankelijk van bepaalde gegevens (die zijn opgeslagen in cookies) verricht content personalisatie software bepaalde acties, zoals het vervangen en toevoegen van teksten en afbeeldingen. Deze gegevens kunnen reeds bezochte pagina’s zijn, het aantal eerdere bezoeken aan je website, etc. Ook is het mogelijk om een koppeling te maken met de gegevens van iemands Facebook profiel.

Bij Personyze is de koppeling met Facebook zelfs al ingebouwd. Andere software, zoals Visual Website Optimizer en Convert maakt het mogelijk om acties te laten plaatsvinden op basis van de waarde van custom cookies. De gegevens die je ophaalt met de Facebook API kun je natuurlijk gemakkelijk in zulke cookies opslaan en daarna de door jouw gekozen software zijn werk laten doen.

 

Deel deze blog post:

Geert van Soest | Webdeveloper

Webdeveloper Geert houdt zich bezig met het ontwikkelen van software. Tevens expert op gebied van snelheidsoptimalisatie.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes