VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Heeft u een mobiele strategie?
04
Nov 2010
Web development

Heeft u een mobiele strategie?

04 nov 2010 | Jacques | Web development

Bron: Businesscompleet.nl

Uw website klaar voor smartphones?

ABCOUDE - Het online gedrag van ongeveer 50.000 mensen uit meer dan 40 landen werd onderzocht door TNS NIPO. En wat blijkt: mensen besteden heel wat uren op internet. Maar vooral het gebruik van mobiel internet stijgt explosief. Toch heeft de gemiddelde mkb’er in Nederland nog helemaal geen site die geschikt is voor het gebruik op de mobiel. Hoog tijd voor een mobiele strategie.

Eerst de cijfers: Uit onderzoek van TNS NIPO (11 oktober 2010) komt naar voren dat in Nederland ruim 70% van de bevolking (die toegang heeft tot het internet) dagelijks online is. Gemiddeld besteden we ongeveer 3,5 uur per week aan mobiel internet, waarvan ongeveer 2,5 uur aan email en ongeveer 1 uur aan sociale netwerken.

Internet verslaat TV

De onderzoekers trekken de conclusie dat, vooral dankzij de enorme populariteit van Twitter, de opkomst van mobiel internetten in een stroomversnelling terecht gekomen is. Inmiddels heeft internet (ook dankzij de stijgende populariteit van mobiel internetten) de ‘traditionele’ media achter zich gelaten. 70% van de Nederlanders is namelijk dagelijks op internet te vinden. Ruim 63% van de Nederlanders kijkt elke dag TV, 51% luistert dagelijks naar de radio en ‘slechts‘ 40% leest elke dag een krant, zo blijkt uit het onderzoek.

Mobiel internet is booming

Nu het gebruik van internet op de mobiel zo enorm toeneemt, is het natuurlijk de vraag of het gebruik van bellen met een mobiel afneemt. Dat lijkt (nog) niet aan de orde. Uit cijfers (2 juni 2010) van de Marktmonitor 2009 blijkt dat mobiel bellen nog steeds stijgt, al was het slechts een stijging van 1,5 procent Het aantal verstuurde sms’jes steeg bijvoorbeeld veel meer, met maar liefst 20 procent en het gebruik van mobiel internet steeg zelfs met 300 (!) procent. Dat alles ging vooral ten koste van gesprekken voeren via een vaste lijn: dat daalde met 8 procent, zo staat in de Marktmonitor 2009.

Browsen en shoppen in Japan

Waar gaat het naar toe? Neem het voorbeeld uit het weblog van Iskander Smit, op molblog.nl. Op zijn weblog (Mobiel bellen is uit, in Japan) schrijft hij: ‘Toen ik een paar weken geleden voor vakantie vertrok naar Japan verscheen net het bericht dat internet meer via de mobiel wordt gebruikt dan via de pc. Als ik in Tokio om me heen kijk klopt dat helemaal. Iedereen is continu bezig met zijn mobieltje te lezen en te tikken. Wat ik echter het meest interessant vind om te zien is dat bijna niemand meer belt. Alleen maar browsen (en shoppen), daar wordt het toestel voor gebruikt. Is dat ook onze toekomst?’.

Elke site heeft een mini internetversie

Maar Smit signaleerde meer: ‘Zo ongeveer elke Japanse site die ik heb bezocht heeft wel een mini internetversie. Casio maakt horloges met eromheen een telefoon. Iedereen heeft hier ook net een slag grotere mobiel, uitklapmodel zodat maximaal schermgrootte bereikt wordt. Ook handig voor de favoriete draagmethode: geklemd op de broekzak, half binnen half buiten’. Een kleine kanttekening: Smit schreef dit op 4 augustus 2006, dus meer dan vier jaar geleden

Bedrijven nog niet bezig met mobiel internet

Zover als ze in Japan vier jaar geleden waren, zover lijken we hier nog niet te zijn. In het artikel ‘Mobiele strategie nog geen topprioriteit bij bedrijven’ (emerce.nl, 20 oktober 2010, van Jannemiek Starkenburg) valt te lezen dat bijna 60 procent van de bedrijven nog bezig is met het ontwikkelen van een mobiele strategie of zelfs helemaal geen strategie heeft op dit vlak. Starkenburg haalt deze feiten uit een rapport van Forrester (technologie en marktonderzoeksbureau) waarvoor meer dan 200 bedrijven werden ondervraagd.

Mobiele strategie is geen overbodige luxe

Dat een mobiele strategie bij het merendeel van de bedrijven (71 procent) nog geen topprioriteit heeft, ligt volgens Starkenburg deels aan het feit dat het genereren van directe omzet uit mobiel ook nog in de kinderschoenen staat. Bijna de helft, 45 procent, is pas onlangs begonnen met het ontwikkelen van een mobiele strategie. Een kleine groep (10 procent) is er minder dan een jaar mee bezig en een derde van de ondervraagde bedrijven heeft nu meer dan een jaar een dergelijke strategie. Het zijn vooral bedrijven in media, de reisbranche en financiële dienstverleners die vaker dan anderen een volwassen mobiele strategie hebben. Toch is - volgens Forrester - een gedegen strategie die geïntegreerd wordt in het hele bedrijf en dat genoeg financiële steun krijgt, geen overbodige luxe. Zeker gezien de enorme ontwikkeling die mobiele telefonie doormaakt.

Ondernemers moeten nadenken over website voor kleine schermen

Ook Michiel Verheij van Syntens, innovatienetwerk voor het MKB, onderschrijft dit op zijn weblog: ‘Een andere trend is de enorme toename van mobiel internet. Hiermee bedoel ik zowel het gebruik van mobiel internet op een laptop, maar meer nog internet op smartphones. Deze hebben kleinere schermen en dit maakt dat ondernemers ook na moeten denken over het aanbieden van een website die speciaal geschikt is voor deze kleine schermen’.

Veel te lange laadtijd

U zult inmiddels wel begrepen hebben dat steeds meer mensen ook met hun mobiele telefoons het internet opgaan om een bepaald product te zoeken. Als ze dan op een site komen waar het lang duurt voordat hij geladen is, zullen ze snel kijken of het bij een volgende site sneller gaat. Dus is het verstandig om uw website geschikt te maken voor mobiel internet. Hoe dat moet is weer een ander verhaal…

 

Deel deze blog post:

Jacques Stoop | Managing director / founder

Jacques heeft in 2008 VisionEars opgericht. Houdt zich bezig met de algemene leiding, strategie- en beleidsbepaling.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes