VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Achterhaal je bezoekers en geef ze wat ze zoeken!
15
Dec 2014
Web development

Achterhaal je bezoekers en geef ze wat ze zoeken!

15 dec 2014 | Yoeri | Web development

Google's zoekopdracht is zoek

Voorheen was het mogelijk om via een zoekopdracht in Google de bezoeker te achterhalen. Google plaatste na een zoekopdracht de daadwerkelijke zoekopdracht in de URL door middel van een parameter. Voorbeeld: Wanneer je in Google zocht op VisionEars, dan werd de URL in het webadres aangepast naar: http://www.google.nl/#q=visionears. De URL die zich achter dit zoekresultaat schuildhoudt is:

http://www.google.nl/urlq=visionears&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww. visionears.nl%2F (verkort t.b.v. overzichtelijkheid). De zoekopdracht was te vinden in de URL, waardoor het gemakkelijk te achterhalen was. (namelijk het deel q=visionears)

Sinds kort maakt Google gebruik van een SSL certificaat, waardoor dit niet meer mogelijk is. De URL van Google is dan ook: https://www.google.nl. Wanneer er nu wordt gezocht naar exact dezelfde zoekopdracht, is de URL: https://www.google.nl/url?q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.visionears.nl%2F  

Doordat de zoekopdracht nu niet meer in de URL staat, is het vaak niet mogelijk om de zoekopdracht uit de URL te halen.

Referral

Een van de andere mogelijkheden om de locatie van de bezoeker te achterhalen, is het gebruik van de referral. In de referral staat de locatie van de bezoeker en het tijdstip van zijn bezoek aan jouw website. Wanneer de bezoeker bijvoorbeeld via Facebook op jouw website terechtkomt, dan staat er in de referral www.facebook.com. Op basis van de referral kun je bepaalde elementen wel of niet tonen.

Google Analytics

Een andere methode waarmee je kan achterhalen hoe de bezoeker op je website terechtkomt is Google Analytics. Google Analytics maakt gebruik van cookies om bepaalde activiteiten op te slaan en te monitoren.

  • Analytische cookies: cookies die geen gevoelige gebruikersinformatie opslaan. Om deze cookies te kunnen installeren hoeft de gebruiker geen toestemming te geven.
  • Tracking cookies: met deze cookies is het mogelijk om enkele gegevens van een bezoeker achterhalen. Voorbeeld: de locatieinformatie. Om deze cookies te installeren moet de gebruiker toestemming geven, echter zien we dat het gros van de bezoekers dit toestaat.

Gelukkig bevatten de cookies ook andere noemenswaardige informatie:

__utmb en/of __utmc

De cookie slaat informatie op die betrekking heeft op de sessie van de bezoeker, de sessie verloopt 30 minuten nadat het gezet/geüpdatet is. Verder is de cookie opgebouwd uit vier onderdelen. Zo bevat de __utmb cookie de volgende waarde: 192881325.37.10.1418025559.

192881325.37.10.1418025559 Hierin wordt het domein gehashed opgeslagen.
192881325.37.10.1418025559 Dit is het aantal pageviews van de bezoeker tijdens de huidige sessie, in dit geval zijn er dus 37 pagina's bezocht tijdens de huidige sessie.
192881325.37.10.1418025559 Het nummer 10 van Google, is voor iedere website hetzelfde.
192881325.37.10.1418025559 De tijd wanneer de sessie is gestart, omgezet naar het zogeheten Unix format. Dit formaat telt het aantal seconden sinds 1 januari 1970.

__utma

De cookie bevat informatie over de bezoeker, maar bevat geen persoonlijke informatie (bijv. gebruikersnamen en wachtwoorden). Echter wordt de cookie voor twee jaar opgeslagen en kan deze waardevolle informatie bevatten. De informatie is alleen nog terug te vinden wanneer de gebruiker de cookiegegevens niet heeft verwijderd. 

De __utma cookie bevat de volgende waarde: 192881325.772118345.1411368301.1417510501.1418025559.59

192881325.772118345.1411368301.1417510501.1418025559.59 Hierin wordt het domein gehashed opgeslagen.
192881325.772118345.1411368301.1417510501.1418025559.59 Dit is een uniek getal wat een unieke bezoeker voorstelt.
192881325.772118345.1411368301.1417510501.1418025559.59 Dit is een Unix timestamp van het allereerste bezoek van de bezoeker.
192881325.772118345.1411368301.1417510501.1418025559.59 Dit is een Unix timestamp van het vorige bezoek.
192881325.772118345.1411368301.1417510501.1418025559.59 Dit is een Unix timestamp van het huidige bezoek.
192881325.772118345.1411368301.1417510501.1418025559.59 Dit is het aantal sessies/bezoeken van een unieke bezoeker.

Met bovenstaande gegevens kun je controleren hoeveel tijd de gebruiker op jouw website heeft doorgebracht. Ook is te achterhalen hoe vaak diezelfde unieke bezoeker jouw website bezoekt.

__utmz

De cookie bevat informatie over hoe een bezoeker op je website terechtkomt. De informatie wordt voor zes maanden opgeslagen. 

De __utmz cookie bevat de volgende waarde: 
192881325.1418198598.61.10.utmcsr=website.com|utmccn=(referral)|utmcmd=referral|utmcct=/nl/producten

192881325.1418198598.61.10.utmcsr=website.com|utmccn=(referral)|utmcmd=referral|utmcct=/nl/producten Hierin wordt het domein gehashed opgeslagen.
192881325.1418198598.61.10.utmcsr=website.com|utmccn=(referral)|utmcmd=referral|utmcct=/nl/producten Dit is een Unix timestamp van het eerste bezoek.
192881325.1418198598.61.10.utmcsr=website.com|utmccn=(referral)|utmcmd=referral|utmcct=/nl/producten Dit is het aantal sessies/bezoeken van een unieke bezoeker.
192881325.1418198598.61.10.utmcsr=website.com|utmccn=(referral)|utmcmd=referral|utmcct=/nl/producten Dit is het aantal bronnen die gebruikt zijn om je website bezoeken.
192881325.1418198598.61.10.utmcsr=website.com|utmccn=(referral)|utmcmd=referral|utmcct=/nl/producten De website/zoekmachine waar de bezoeker vandaan komt. In dit geval komt de bezoeker van website.com.
192881325.1418198598.61.10.utmcsr=website.com|utmccn=(referral)|utmcmd=referral|utmcct=/nl/producten Hierin komt eventueel een AdWords campagne code te staan. Er staat organic als de bezoeker via Google komt. In dit geval staat er referral omdat de bezoeker via een andere website op jouw website terecht is gekomen.
192881325.1418198598.61.10.utmcsr=website.com|utmccn=(referral)|utmcmd=referral|utmcct=/nl/producten Hier wordt het medium gedefinieerd, organic of referral.
192881325.1418198598.61.10.utmcsr=website.com|utmccn=(referral)|utmcmd=referral|utmcct=/nl/producten De laatste waarde bevat een keyword, dit kan van een zoekopdracht komen of van een websitelink waar je kunt aflezen welke website de bezoeker vooraf heeft bezocht. In dit geval is de bezoeker via de pagina website.com/nl/producten op de website gekomen.

Aan de slag!

Je kunt op meerdere manieren achterhalen hoe de bezoeker op je website terechtkomt. Echter is het implementeren van de oplossingen tijdrovend en vergt het enige kennis van programmeren. Daarnaast moet je van tevoren goed uitdenken hoe jij wilt dat jouw website reageert op bepaalde bezoekers.

Laat bijvoorbeeld aan bezoekers via Facebook andere informatie zien, of geef bezoekers via Twitter een speciale kortingscode voor een bepaald product. Een gepersonaliseerde website voor iedere bezoeker is dé toekomst. Bezoekers zijn steeds minder bereid informatie te zoeken via de website. De locatie van de bezoeker zegt al veel over een bezoeker. Door hier slim op in te spelen kun je het bezoek aan jouw website aangenamer maken voor de bezoeker waardoor bezoekers vaker terugkomen!

 

Deel deze blog post:

Yoeri Fleuren | Webdeveloper

Webdevelopment is Yoeri op het lijf geschreven. Vragen over Magento? Yoeri is je man!

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes