VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Customer Journey Mapping stap 1: data verzamelen
27
Juli 2015
Web analytics

Customer Journey Mapping stap 1: data verzamelen

27 juli 2015 | Geert | Web analytics

Deze informatie kan in kaart gebracht worden in een Customer Journey Map. Hierin staan alle contactmomenten tussen bepaalde klanten en het bedrijf. Dit geeft bijvoorbeeld een beeld over de manier waarop de klant deze momenten heeft ervaren en wat op dat moment zijn ‘doel’ was. Wat kan het bedrijf bovendien verbeteren om toekomstige (potentiële) klanten eerder of wél tot aankoop over te laten gaan?

In dit blog gaan we niet verder in op het hoe en waarom van een Customer Journey Map, maar wel leg ik je uit hoe je deze informatie kunt verzamelen en uit welke bronnen je kunt putten. Dit doen we aan de hand van deze blog van Peter-Paul Koch op de website van Smashing Magazine.

Welke informatie is al voorhanden?

Veel organisaties weten al heel veel over hun klanten. Begin daarom met het verzamelen van deze gegevens. Vaak is deze informatie al verouderd, maar door het verzamelen van deze gegevens krijg je een goed beeld van hetgeen de organisatie al weet over zijn klanten en het bespaart jou mogelijk onderzoekwerk.

In het vervolg van je onderzoek kun je gebruikmaken van twee soorten onderzoek:

  1. Analytisch onderzoek
  2. Anekdotisch onderzoek

Analytisch onderzoek

Begin met het verzamelen van ‘harde data’, zoals:

  1. Website statistieken
  2. Social media
  3. Zoekmachine gegevens

Website statistieken

Waar komen de bezoekers vandaan? Welke pagina’s hebben ze bezocht? Welke bezoekers zijn wel en welke bezoekers zijn niet tot conversie overgegaan? Hieruit wordt mogelijk duidelijk op welk moment bepaalde bezoekers de website verlaten zonder over te gaan tot conversie.

Het is echter belangrijk om niet te snel conclusies aan deze gegevens te verbinden. Als een bezoeker veel pagina’s heeft bezocht maar niet is geconverteerd kan dat er op duiden dat die oprecht geïnteresseerd was en daarom veel pagina’s bezocht heeft. Maar dit kan ook betekenen dat de bezoeker ‘verdwaald’ was en de gewenste informatie niet kon vinden.

Social media

Hoe wordt op social media over het bedrijf of merk gepraat? Een tool die je daarbij kan helpen is SocialMention. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘Microsoft’ zie je alle mentions op verschillende social media over dit merk en ook of de berichten positief, negatief of ‘neutraal’ zijn. Ook hierbij geldt natuurlijk dat je niet blind op deze statistieken moet afgaan. Lees ook zelf Tweets en Facebook-berichten over het bedrijf door.

Microsoft

Zoekmachine gegevens

Ga eens na hoe en door wie de website op dit moment gevonden wordt. Wordt de website bijvoorbeeld nauwelijks gevonden op ‘SEO’ terwijl dit één van je belangrijkste diensten is dan moet je overwegen om daar iets aan te doen. Maak bijvoorbeeld een landingspagina waarbij deze dienst centraal staat. Google Analytics is natuurlijk een rijke informatiebron.

Anekdotisch onderzoek

‘Harde’ data is natuurlijk een goede basis, maar die vertelt soms niet het hele verhaal. Waarom zijn bepaalde bezoekers van de website tijdens het afrekenproces alsnog afgehaakt? En waarom gingen andere bezoekers juist na het bezoeken van drie pagina’s al over tot een conversie? Praat daarom met (potentiële) klanten en medewerkers van het bedrijf die nauw betrokken zijn bij de verschillende contactmomenten met deze mensen.

Omdat dit een tijdrovende en daardoor dure investering kan zijn is het slim om je daarbij eerst te focussen op de primaire doelgroep van het bedrijf.

 

Deel deze blog post:

Geert van Soest | Webdeveloper

Webdeveloper Geert houdt zich bezig met het ontwikkelen van software. Tevens expert op gebied van snelheidsoptimalisatie.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes