
Als u aan content denkt, denkt u al snel aan platte tekst, relevant voor uw bezoekers. In de praktijk merken we dat bezoekers weinig tijd hebben om al die tekst te lezen en wordt er veel content overgeslagen. We leven nu eenmaal in een wereld met overvloed aan informatie. Lezers beslissen vaak in één oogopslag of een artikel, flyer, blog of website relevant is voor hen. 90% van de informatie die naar onze hersenen gaat is visueel en verwerken we veel sneller dan platte tekst.
Visualiseer – conceptualiseer
Maak gebruik van content om uw bezoeker te begeleiden door een proces. Dit kunnen afbeeldingen, foto’s, infographics, maar ook video’s zijn. Belangrijk is dat ze een verhaal vertellen dat relevant is voor uw bezoeker en tegelijkertijd uw boodschap versterkt. Steeds vaker zullen copywriters en designers nauwer met elkaar samenwerken. Webdesigners kennen dit concept al langer: de zogenaamde ‘look & feel’ van een website. Een site voor een account bureau zal er anders uitzien dan een site voor een schoenenmerk.
Een aantal tips bij het visualiseren van uw verhaal
Visual marketing is een krachtig gegeven. Het kan een enorme boost betekenen in het aanbieden van je producten of ideeën:
Gebruik relevanten afbeeldingen die iets aan uw verhaal toevoegen of verduidelijken.
- De visuals moeten in één oogopslag duidelijk zijn.
- Maak de statistieken aantrekkelijk, dit maakt het voor de lezers aangenamer.
- Een productvideo scoort hoog bij het optimaliseren van de conversie.
Visual content trekt mensen aan en laat mensen toe uw merk beter te begrijpen. Coca-cola maakt perfect gebruik van de tijdlijn van Facebook. Starbucks vertelt niet enkel wat hun personeel doet maar tonen ook een kijkje achter de schermen wat er gebeurt met èchte klanten en werknemers.
Op Facebook vrienden met een merk worden is één, maar merken bevatten emoties, logo's, kortom enorm veel prikkels. Zo heeft u vast wel ooit een kinderboek gelezen en daarin vond u de afbeeldingen waarschijnlijk veel leuker dan de tekst. Volwassenen zijn niet zo veel anders dan kinderen. Afbeeldingen doen meer dan de aandacht trekken: ze creëren binding met een merk.
Als afsluiter hieronder nog een mooie infographic waarin content met tekst en beeld naast elkaar worden gelegd. De cijfers spreken voor zich.
Sanne Klompenhouwer | Designer
Sanne is pixelperfect en haar ontwerpen zijn altijd raak. Ze maakt offline design meetbaar.