VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

iBeacon: mobile marketing op locatie
23
Juni 2014
Offline marketing

iBeacon: mobile marketing op locatie

23 juni 2014 | Sanne | Offline marketing

Meer en meer worden er online, via specifieke smartphonefunctionaliteiten, marketingproducten omgevormd zodat deze aan offline doelstellingen kunnen bijdragen. Denk aan click-to-call ads en de mogelijkheid om op basis van de GPS functionaliteit advertenties te tonen aan gebruikers in de buurt. Een vrij nieuwe ontwikkeling is de lancering van iBeacons, die de online en offline wereld nog dichter bij elkaar brengen.

Wat is iBeacon?

In juni 2013 introduceerde Apple een nieuwe softwaretechnologie die is uitgerold in iOS7, genaamd: iBeacon. Een iBeacon maakt gebruik van Bluetooth LE (Low Energie), ook wel bekend als Bluetooth Smart. Bluetooth Smart is energiezuinig en is uitstekend geschikt voor het gebruik van low-range contact. Een iBeacon is te vergelijken met een radio, een radio zendt signalen uit die u met uw iPhone, iPad of iPod kunt ontvangen binnen een bereik van 50 meter. De iBeacon zendt vergelijkbare signalen uit en wanneer u binnen de straal van 50 meter bent kunt u met de iBeacon communiceren. Elke iBeacon zendt zijn eigen signaal uit en kan los van andere iBeacons contact leggen met devices. Hiervoor is wel toestemming nodig van de gebruiker en zal in de praktijk vaak een app nodig zijn om de consument daadwerkelijk te kunnen bereiken. iBeacons kunnen worden ingezet om consumenten het leven gemakkelijker te maken en bieden marketeers en developers de mogelijkheid nieuwe vormen van marketing toe te passen.

Beacon
Een iBeacon kan uw iPhone of iPad zijn, maar er zijn ook losse Beacons te koop die geprogrammeerd kunnen worden.

Wat is het verschil tussen iBeacons en bestaande technologie?

iBeacons zijn ideaal om te gebruiken op evenementen of in een winkelstraat. Op papier is het bereik een straal van maximaal 50 meter, afhankelijk van de omgeving biedt het ± 7800 m² aan mogelijkheden. Hieronder een vergelijking met GPS, WiFi, Bleuthooth en NFC technologie.

  • GPS, wereldwijd (navigatie).
  • WiFi, 35 – 100 meter.
  • Bluetooth, < 50 meter.
  • NFC, 0,001 meter (Bv; OV-chipkaart).

Wat kunnen iBeacons?

Toepassingen van iBeacons

Apple was de eerste die gebruik maakte van de technologie door het product Apple TV (3e generatie) draadloos te maken en automatisch de instellingen op te laten halen vanuit de iPhone of iPad wanneer deze bij het apparaat in de buurt komt. Er zijn meer denkbare vormen waarin iBeacons erg interessant kunnen zijn voor retailers of bedrijven met een fysieke vestiging.

iBeacons worden al gebruikt in Amerikaanse bars en coffeeshops om klanten toegang te geven tot digitale magazines. Het in Londen gevestigde Bar Kick geeft automatisch toegang tot hun literatuur zodra een klant binnenwandelt, waarna de toegang weer wordt geblokkeerd (met een aanbod voor een proefabonnement voor dat specifieke magazine) als ze vertrekken.

Ervaring voor de consument

Gegevens achterlaten
Wanneer u een winkel binnenloopt, krijgt u een welkom bericht met een speciale dagaanbieding. Helaas zijn de producten van deze aanbieding uitverkocht. U kunt eenvoudig via een iBeacon uw gegevens achterlaten en de producten worden gratis thuisbezorgd.

Navigeren
In grote winkels is het soms even zoeken naar de juiste afdeling. Met behulp van een iBeacon kan de klant zichzelf navigeren naar de juiste afdeling. Eenmaal op de afdeling kan ook een specifieke actie gepromoot wordenmet een iBeacon. De klant krijgt dan een bericht op zijn of haar telefoon.

Betalen
U heeft vast wel een keer betaald via uw telefoon. Met de iBeacon kunt u ook betalen, een voorbeeld hiervan is PayPal. Via Paypal kan een klant via zijn/haar smartphone betalen. De PayPal Beacon weet precies wat u moet betalen, wanneer u wilt afrekenen krijgt u het bedrag op uw scherm te zien. Wanneer uw bestelling is bevestigd zal deze afgerekend worden met PayPal. Meer informatie hierover vindt u op PayPal iBeacon.

Mogelijkheden voor marketeers

Meten is weten! Door gebruik te maken van iBeacons zijn er nieuwe mogelijkheden om de klant te prikkelen, data te verzamelen en om de klantervaring te verbeteren.

Met indoor GPS winkelgedrag meten
Online was dit al mogelijk, maar nu kan dit ook worden toegepast in offline winkels. De iBeacon-technologie geeft de mogelijkheid om van iedere bezoeker de looprichting en tijd dat er stilgestaan wordt voor een schap inzichtelijk te maken. Deze informatie kan erg waardevol zijn. Er kan bijvoorbeeld gemeten worden of de inrichting van de winkel optimaal is.

Android

Veel Android apparaten maken gebruik van NFC. Deze technologie kennen we van de OV-chipkaart. Het nadeel hiervan is een minimaal bereik en het werkt pas als een smartphone tegen de NFC-chip wordt gehouden. iBeacons hebben een groter bereik ten opzichte van een NFC-sticker en zijn dan ook veelzijdiger in te zetten en te gebruiken. Omdat de iBeacons signalen uitzend via Bluetooth LE betekent dit dat naar alle waarschijnlijkheid iBeacons ook moeten kunnen gaan communiceren met andere devices en platforms zoals Android.

Compatible devices

  • iOS7 apparaten.
  • iOS met Bluetooth 4.0 (iPhone 4s en nieuwer).
  • Android met Bluetooth 4.0 en Android 4.3 (bijvoorbeeld: Samsung Galaxy S3, S4 en nieuwer).

De oudere iOS apparaten, zoals iPhone 4s, en Android apparaten kunnen wel iBeacons zien, maar kunnen niet als iBeacon gebruikt worden.

Conclusie

Er is veel mogelijk met iBeacons en de eerste apps die hiervan gebruik maken zijn nu in de App Store te vinden. We verwachten dat de iBeacon een massale impact gaat maken. Om de eenvoudige reden dat er al een geschatte 170 – 190 miljoen iOS7-apparaten zijn! Het installeren van een aparte app en mogelijke privacyvraagstukken zijn momenteel de enige drempels.

Voor marketeers biedt iBeacon de mogelijkheid om een gerichte boodschap te communiceren, die rekening houdt met de context, de locatie en het gedrag van de gebruiker. De juiste boodschap op het juiste moment zal zorgen voor meer conversie. Retailers krijgen nieuwe mogelijkheden om gerichter producten aan te bieden met exclusieve in-store aanbiedingen en kortingen.

Deel deze blog post:

Sanne Klompenhouwer | Designer

Sanne is pixelperfect en haar ontwerpen zijn altijd raak. Ze maakt offline design meetbaar.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes