Olympische spelen staan voor de deur: tijd voor inbound marketing!
Het EK voetbal en Wimbledon lopen op hun eind. De Tour de France is begonnen. De zomer van 2016 staat bol van grote sportevenementen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de olympische spelen! Een van de grootste sportevenementen ter wereld. In 2012 werd er gesproken over ruim 4 miljard kijkers! Dat is meer dan 50% van de complete wereldbevolking! Grote kans dat dit aantal de komende spelen opnieuw gehaald, of zelfs overtroffen wordt. Wat heeft de olympische spelen nu met jouw organisatie te maken en hoe kun je de olympische spelen gebruiken voor bijvoorbeeld lead generatie of brand awareness? We leggen het je graag uit!
Je zou kunnen stellen dat de olympische spelen goed bekeken werden. Meer dan 50% van de gehele wereldbevolking heeft in meer of mindere mate de olympische spelen bekeken of deelgenomen aan (online) discussies. De verwachting is dat tijdens de olympische spelen van Rio dit aantal groeit naar maarliefst 76% van de bevolking. Grote kans dat je de komende tijd enkele gesprekken voert over de olympische spelen dus.
Nog belangrijker; je klanten en leads praten, al dan niet online, ook over de olympische spelen! Een perfecte kans voor marketeers om hier op in te haken. We geven enkele voorbeelden hoe jij als marketeer hiervan kan profiteren:
- Website take-over
- Viral content
- Prijsvragen
- Competities
- Social wall
- Tenslotte: gebruik deze tips voor al je belangrijke gebeurtenissen!
Website take-over
De meest simpele vorm van inhaken op een bestaand event is de zogenaamde 'takeover'. Tijdens een takeover wordt je eigen website of een toonaangevende (nieuws)website aangepast zodat deze aansluit op het betreffende event. Banners veranderen. Design elementen worden aangepast of toegevoegd zodat de website als het ware 'overgenomen' wordt door het event. Zie bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld. Filmwebsite IMDB.com deed een takeover om de release van de nieuwe Spiderman film aan te kondigen. De inhoud en werking van de website blijft ongewijzigd maar dankzij het toevoegen van flitsende visuals en design elementen is de Spiderman takeover niet te missen.
Takeovers zijn ook bij uitstek geschikt om een event van je organisatie uit te lichten. Heb je een product release dan is een takeover wellicht een goed idee om in te zetten. Bezoekers krijgen direct te zien dat er een nieuw product beschikbaar is. Zie onder andere onderstaande screenshot waar Peugeot kiest voor een takeover om de Peugeot 208 aan te prijzen.
Vergeet dit natuurlijk ook niet door te trekken naar je overige online en offline communicatie. Voeg deze takeover visuals ook toe aan je drukwerk zoals flyers, folders of infographics. Pas je social media profielen en je e-mail handtekening aan om kenbaar te maken dat je organisatie in het teken staat van de olympische spelen. KLM gaat nog een stap verder en gaat met een speciale Boeing 777 naar Rio!
Viral content
We zeggen #TheDress en 95% van de mensen weet waar we het over hebben. De jurk die in 2015 op instagram verscheen is één van de bekendste voorbeelden van content die viral ging. Zo bekend dat de dress een eigen wikipedia pagina heeft. Dit is natuurlijk de droom van iedere organisatie. Eén simpele foto op Tumblr en honderden miljoenen views. Een behoorlijk goede Return On Investment.
Om de kans zo groot mogelijk te maken om viral te gaan dien je content aan te bieden die één van de volgende factoren bevat:
- Humor
- Entertainment/vermaak
- Hoge nieuwswaarde
- Beloning op doorsturen
- Goede doelen
- Gratis
Het loont om ‘out-of-the-box’ te denken en content te creëren die mensen verrast, verbaasd en inspireert. Natuurlijk dient alle content op de website waar mogelijk van deze beste kwaliteit te zijn maar probeer één of twee types content net wat extra te geven zodat je deze kunt gebruiken als viral content tijdens een evenement.
Prijsvragen
Indien je engagement van je bezoekers wilt zijn prijsvragen een goede optie. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van een prijsvraag als het gaat om het aantal medailles dat gewonnen wordt per land. Men zou eenvoudig via een formulier antwoorden kunnen insturen. Dit is ook een uitgelezen kans om wat extra informatie aan je bezoekers te vragen. Let wel op dat je niet doorslaat. Houd het prijsvragen formulier to the point met één of twee extra vragen. Het geeft je een mooie mogelijkheid om je lead/klanten database aan te vullen met waardevolle data. Indien je gebruik maakt van een marketing automation systeem is dit nog een groot bijkomend voordeel. Alle data wordt namelijk samengevoegd (verrijkt) zodat je een steeds uitgebreider profiel krijgt van je lead of klant.
Competities
Indien je een grote klantenkring hebt die elkaar wellicht ook kennen is het ook mogelijk om de prijsvraag uit te breiden en er echt een competitie van te maken. Indien je ons volgde in de zomer van 2014 weet je vast nog wel van het VisionEars WK. We hebben tijdens het WK voetbal 2014 in Brazillië een online competitie opgezet waar onze klanten tegen elkaar streden in een poulesysteem. De top 3 kreeg leuke prijzen! Het opzetten van een poulesysteem hoeft niet veel tijd te kosten. Er zijn verschillende online tools die je hiervoor kunt gebruiken.
Social Wall
Wil je dat je bezoekers altijd up-to-date blijven als het gaat om de olympische spelen? Gebruik dan een social wall. Een social wall plaats je op je website en toont social media content over een bepaald onderwerp. Het is natuurlijk geweldig als bezoekers jouw website gaan zien als THE PLACE TO BE als het gaat om olympisch nieuws. Het grote voordeel van een social wall is dat je er geen onderhoud aan hebt. Je stelt simpelweg de pagina in op je website, geeft aan welke content er getoond moet worden en de pagina wordt automatisch voorzien van de laatste social media berichten!
Ten slotte: gebruik deze tips voor al je belangrijke gebeurtenissen
Grote (sport)evenementen zijn bij uitstek geschikt om te gebruiken en op 'mee te liften' als het gaat om marketing. Bekijk altijd goed of je als bedrijf met een bepaald evenement geassocieerd wil worden. Zo zal een fietsenmaker baat hebben bij het opzetten van een campagne rond de Tour de France en niet tijdens het WK boogschieten. Daarbij komt ook dat je bovenstaande tips kunt gebruiken voor evenementen of belangrijke gebeurtenissen van je organisatie. Heb je groot nieuws te vertellen of misschien wel een product launch? Ga dan voor goud en zet bovenstaande tips in om het bereik en engagement van je bezoekers en doelgroep te vergroten!
Bronvermelding afbeeldingen: lazyllama / Shutterstock.com
Kevin van Beers | Inbound marketing specialist
Kevin is inbound marketing specialist bij VisionEars. Naast social media heeft hij ook een passie voor marketing automation.