VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Customer Journey mapping voorbeeld: Apple iPhone
21
Sept 2015
Marketing & communicatie

Customer Journey mapping voorbeeld: Apple iPhone

21 sept 2015 | Yoeri | Marketing & communicatie

Als een gebruiker via een zoekmachine zoekt op de term "iPhone", dan komen de pagina’s van de officiële site van Apple hoog in de zoekresultaten. Daarnaast maakt Apple ook regelmatig gebruik van betaalde zoekadvertenties, vooral na een nieuwe product launch. Deze betaalde zoekadvertenties geven de gebruiker ook direct enkele productspecifieke informatie en een directe call to action.

Zo kan een gebruiker via de link “Buy now” direct een nieuwe iPhone kopen. Daarnaast is er de mogelijkheid om enkele specificaties van de iPhone te bekijken, bijvoorbeeld iOS8, de camera of het design.

apple-customer-journey-1

Op dit moment, nadat de iPhone al een tijd verkocht wordt, is Apple gestopt met de betaalde advertenties.  Wanneer je nu zoekt naar de iPhone, krijg je slechts de website van Apple te zien. De directe links zijn nog steeds aanwezig, op deze manier kan een gebruiker snel de iPhone modellen vergelijken of accessoires bekijken voor een iPhone.

apple-customer-journey-2

Landingspagina

Wanneer je als gebruiker doorklikt via een van de links, kom je op een landingspagina uit. Op deze landingspagina krijgt de bezoeker meteen alle informatie te zien over een iPhone. De landingspagina moet de gebruiker overtuigen om het product aan te schaffen.

In het geval van Apple is de landingspagina een mooie, overzichtelijke pagina met grote afbeeldingen. Daarnaast worden de specificaties helder en duidelijk gepresenteerd aan de gebruiker en zijn er subtiele animaties die het geheel wat levendiger maken. De landingspagina is responsive, wat er voor zorgt dat de pagina op alle mobiele apparaten goed te bekijken is.

apple-customer-journey-3

apple-customer-journey-4

Terwijl je als gebruiker naar beneden scrolt, blijft bovenaan een call to action knop zichtbaar, namelijk de “Bestel” knop. Daarnaast kan de gebruiker meer ontdekken over de iPhone als hij meer informatie wilt hebben.

Aankoop

Op het moment dat de gebruiker overtuigd is om een iPhone te gaan kopen, vervolgt hij de weg in de customer journey. Op het moment dat de gebruiker op de bestelknop klikt, komt hij op een nieuwe pagina.

Op deze pagina kan de gebruiker snel zijn eigen iPhone configureren. Aan de linkerkant worden mooie, grote foto’s getoond van de iPhone. Op het moment dat de gebruiker aan de rechterkant een keuze maakt, passen de afbeeldingen zich aan het gekozen product. Het samenstellen van de iPhone gaat snel en eenvoudig door de keuze te maken tussen type iPhone (6 of 6 plus), de kleur en de capaciteit van het toestel.

apple-customer-journey-5

Op deze pagina wordt ook gelijk duidelijk wat de inhoud van de verpakking is, zodat je meteen weet wat je ontvangt. Om de laatste twijfels weg te nemen staan enkele veelgestelde vragen onderaan de pagina.

In het begin kwam de bezoeker nadat hij op de “Voeg toe aan winkelwagen”-knop had geklikt, nog op een tweede pagina. Op deze pagina was het mogelijk om nog accessoires bij de iPhone te bestellen, zoals te zien op onderstaande pagina.

apple-customer-journey-6

Inmiddels heeft Apple besloten om deze extra stap eruit te laten. Deze extra pagina kan alleen maar tot frustratie leiden bij bezoekers die ‘snel’ een iPhone willen bestellen. Daarom heeft Apple er voor gekozen om deze pagina te verwerken in de bestelpagina door middel van pop-ups.

apple-customer-journey-7

apple-customer-journey-8

Winkelwagen

Nadat een bezoeker zijn/haar iPhone heeft samengesteld, komt hij terecht in de winkelwagen. De winkelwagen is overzichtelijk en duidelijk. De call to action button (“afrekenen”) is duidelijk zichtbaar vanwege de groene kleur.

apple-customer-journey-9

Op de winkelpagina worden nog enkele aanvullende producten getoond. Daarnaast staan er vragen die je als bezoeker zou kunnen hebben tijdens het bestellen. Door het direct beantwoorden van deze vragen, krijgt de bezoeker een goed gevoel over de bestelling.

Bestelling afronden

Apple biedt de mogelijkheid om als nieuwe en bestaande klant te bestellen. Met name het bestellen als klant is klantvriendelijk, omdat niet iedereen een account wilt aanmaken.

Apple maakt gebruik van een onepage checkout, dit betekend dat de volledige bestelling op een pagina gedaan kan worden. Dit is ook handig voor mobiele gebruikers die een bestelling willen plaatsen.

apple-customer-journey-10

Onderaan de pagina staan nog enkele vragen die logisch ingedeeld zijn in drie categorieën (bezorgopties, afleveradres en betaling) ,om de allerlaatste twijfels en vragen bij een bezoeker weg te nemen.

Bezorging

Apple probeert om van de aankoop van de nieuwe iPhone een beleving op zich te maken, dus ook nadat je daadwerkelijk een nieuwe iPhone besteld hebt. Zo wordt op de dag van de bezorging een sms bericht verstuurd om de 'aankondiging' van de iPhone te doen. Zo'n sms is typisch Apple door te beginnen met "Vandaag is de grote dag..". Hierdoor krijg je als klant zelfs op de dag van de bezorging nog een extra beleving bij je nieuwe product. 

Conclusie

Apple speelt sterk in op een leuke ervaring, en een goed gevoel tijdens het bestellen. Door de eenvoudige (less is more) en strakke landingspagina's met mooie afbeeldingen wordt de bezoeker niet afgeleid; de volledige pagina staat in het teken van het doen van een bestelling.

 

Deel deze blog post:

Yoeri Fleuren | Webdeveloper

Webdevelopment is Yoeri op het lijf geschreven. Vragen over Magento? Yoeri is je man!

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes