VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Magento 2 Community vs. Enterprise editie, een vergelijking
19
Sept 2016
Webshop software

Magento 2 Community vs. Enterprise editie, een vergelijking

19 sept 2016 | Yoeri | Webshop software

Met de komst van het gloednieuwe Magento 2 e-commercesysteem biedt Magento wederom twee verschillende edities aan, namelijk Magento Community Edition en Magento Enterprise Edition. In deze blog post bespreken we de verschillen tussen beide edities en leggen we je uit wanneer het handig is om te kiezen voor de Enterprise editie of toch voor de Community editie.

Kosten

Een van de belangrijkste verschillen tussen beide versies zijn de kosten. De Magento Community Edition is (net als bij Magento 1) gratis te gebruiken. De Magento Enterprise Edition voor Magento 1 kostte standaard $ 18.000 per server. Dit verdienmodel bleek niet echt handig, zeker niet wanneer je meerdere servers nodig had (bijvoorbeeld voor load balancing). Met de Enterprise editie voor Magento 2 is er daarom gekozen voor een ander verdienmodel, de kosten per jaar zijn afhankelijk van je jaaromzet.

Jaaromzet Licentie (per jaar) Percentage van jaaromzet
$ 0 tot $ 1.000.000 $ 22.000 min. 2,20%
$ 1.000.00 tot $ 5.000.000 $ 32.000 3,20% - 0,64%
$ 5.000.000 tot $ 10.000.000 $ 49.000 0,98% - 0,49%
$ 10.000.000 tot $ 25.000.000 $ 75.000 0,75% - 0,30 %

Bovenstaande tabel maakt direct duidelijk dat de Enterprise editie pas interessant wordt voor de grotere e-commerce klanten. Bij een jaaromzet van minder dan één miljoen ben je namelijk minimaal 2,20% van je jaaromzet kwijt aan licentiekosten. Dit is een groot percentage voor een “kleine” e-commerce klant. Afhankelijk van je jaaromzet kunnen de licentiekosten een aanzienlijk klein percentage van je jaaromzet zijn, soms tot wel 0,30%.

Functionaliteiten

De Enterprise Edition van Magento bevat tal van extra functionaliteiten ten opzichte van de Community Edition.

Klantenbinding & herhaalaankopen

Binnen Magento 2 Enterprise Edition zijn er een aantal functionaliteiten om meer aan klantenbinding te doen en om eventuele herhaalaankopen te bevorderen.

Rewards points

Via de ‘Rewards points’ module kan aan consumenten punten gegeven worden voor activiteiten die ze verrichten in de webshop. Bijvoorbeeld het registreren, product reviews schrijven en herhaalaankopen doen. Deze rewards points kunnen door de consument ingewisseld worden voor bijvoorbeeld kortingen.

Store credits

In het geval dat je een product retour ontvangt van de consument kun je de consument store credits geven. Deze store credits kunnen ze vervolgens gebruiken bij een volgende bestelling. 

Gift cards

Door gift cards aan te bieden in je webshop vergroot je het aantal aankopen en herhaalaankopen. Daarnaast zijn gift cards ideaal om nieuwe consumenten te bereiken aangezien deze gift cards vaak cadeau gedaan worden. De gift cards kunnen eenvoudig ingewisseld worden tijdens het afrekenen van een bestelling. 

Private sales

Een andere mogelijkheid tot klantenbinding is het bieden van voorrang bij de uitverkoop of andere exclusieve evenementen. Magento 2 Enterprise Edition bevat standaard functionaliteiten die dit mogelijk maken.

B2B aankopen

Ook voor B2B aankopen zitten er in de Magento Enterprise enkele interessante functionaliteiten.

Terugkerende orders

Het plaatsen van terugkerende orders wordt eenvoudiger voor de consument.

Bulk bestellingen

Het is mogelijk om snel producten te bestellen door enkel artikelnummers en aantallen op te geven, zonder dat de productpagina’s bekeken hoeven te worden. Hierdoor wordt het eenvoudiger om grote bestellingen, terugkerende bestellingen en bestellingen vanaf een offline catalogus te plaatsen.

Beperkte toegang tot catalogus

Je kunt producten en categorieën per klantgroep in- of uitschakelen. Hierdoor kun je op een makkelijke manier aan al je verschillende klanten een specifiek deel van je assortiment tonen.

Verbeterde klantprofielen

Binnen Magento 2 Enterprise Edition kun je klantattributen aanmaken, zodat je een klantprofiel kunt uitbreiden met eigen aangemaakte velden. Vervolgens kun je klanten segmenteren op basis van deze attributen.

Dynamische productrelaties

Met de Magento 2 Enterprise Edition kun je regels aanmaken waarmee automatisch up-sells, cross-sells en gerelateerde producten worden getoond. Je kunt bijvoorbeeld automatisch producten tonen die in het verleden samen gekocht zijn.

Retourproces

Binnen Magento 2 Enterprise Edition is er een functionaliteit die het mogelijk maakt om gemakkelijk met het retouren van producten om te gaan. Middels de RMA-mogelijkheden kun je retouren ontvangen en gemakkelijk store credits aan de klant geven of orders crediteren en terugboeken. 

Support

Magento is een product dat grotendeels afhankelijk is van de community achter het e-commercesysteem. Er zijn tal van forums en bijeenkomsten waar de gebruiker vragen kan stellen en meer over het e-commercesysteem te weten kan komen. Binnen de Enterprise editie van Magento 2 krijg je goede support vanuit Magento zelf. Je krijgt onder andere 24/7 technische support vanuit Magento en ondersteuning van het E-commerce consultancy team. Daarnaast krijg je toegang tot diverse diagnostische tools vanuit Magento en krijg je de beschikking tot een dedicated accountmanager van Magento.

Third-party extensies

Met behulp van third-party extensies kun je met Magento Community Edition veel van de functionaliteiten uit de Enterprise versie implementeren. Echter zijn deze extensies van derde partijen en bestaat het risico dat de webshop trager wordt. Daarnaast kan het voorkomen dat bepaalde extensies conflicteren met elkaar, waardoor je tijd kwijt bent om deze problemen te herstellen. Het onderhouden en updaten van deze externe software brengt extra kosten met zich mee. 

Conclusie

Veel van de extra functionaliteiten die standaard in de Enterprise Edition zitten, worden door de grote community ook aangeboden. Voor Magento 1 zijn er veel betaalde of gratis modules beschikbaar en ook voor Magento 2 is het de verwachting dat deze er snel genoeg zullen komen.

Qua kosten wordt Magento 2 Enterprise Edition pas interessant als je webshop een jaaromzet vanaf $ 5.000.000 heeft. Op dat moment ben je ongeveer 0,50% van je omzet kwijt aan licentiekosten en behoud je voldoende budget over voor onderhoud en nieuwe features.

Bekijk goed welke wensen je hebt en welke versie hier het beste bij past. Heb je veel van de functionaliteiten uit de Enterprise Edition nodig en een grote omzet (bij voorkeur meer dan $ 5.000.000), dan is de Enterprise Edition interessant. Zo hoef je niet heel veel third-party extensies te installeren in de Community Edition wat de snelheid en stabiliteit van je webshop weer ten goede komt. Daarnaast kost het je ook minder maandelijkse onderhoud.

Download je gratis e-book

10 tips voor een optimale webshop homepagina

Ja, ik wil een gratis ebook
Deel deze blog post:

Yoeri Fleuren | Webdeveloper

Webdevelopment is Yoeri op het lijf geschreven. Vragen over Magento? Yoeri is je man!

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2021 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes