Jouw organisatie heeft marketing automation nodig: de voordelen op een rij
Trends houden ons leven interessant. Trends komen en gaan. Steeds iets nieuws waar je even je aandacht aan schenkt en hup weer door naar the next thing on the block. Jij kent vast onderstaande trends die flink wat stof deden opwaaien in 2015:
- Boer Geert: Boer Geert was hot (figuurlijk gesproken dan ;)) Er ging geen dag voorbij of we zagen Boer Geert nieuws voorbij komen. Zelfs als je niet naar Boer Zoekt Vrouw keek ontkwam je er niet aan. Stond je maandagochtend bij de koffieautomaat, was je weer helemaal bij. Wat doet Boer Geert nu eigenlijk?
- Primark: In 2015 schoten de Primark winkels als paddestoelen uit de grond. En met succes. Je gaat altijd even naar binnen om te 'kijken' en komt naar buiten met 3 tassen. Hoelang is de Primark nog succesvol?
- #TheDress: Was de jurk nu blauw/zwart of wit/goud? Op het hoogtepunt werd de originele pagina 840.000 keer bezocht PER MINUUT. Kent iemand de naam van het kledingmerk nog?
Marketing automation is geen trend maar een essentieel onderdeel binnen marketing.
Als je je met marketing bezighoudt heb je vast over de 'trend' marketing automation gehoord. Zoals zoveel dingen klinkt het goed, maar wat doet het nu eigenlijk meer dan alleen e-mails versturen? Is marketing automation niet gewoon een trend en waait het wel weer over? In dit blog geef ik antwoord op deze vragen.
Waarom marketing automation geen trend meer is
1. schaalbaarheid: of je nu een startup bent met een éénpersoons marketing team of een internationale enterprise, waar men altijd naar streeft is het zo efficiënt mogelijk werken. Marketing automation software zorgt ervoor dat bepaalde processen volledig automatisch geregeld worden. Het marketing team hoeft dus niet keer op keer dezelfde handeling te verichten.
Of het nu gaat om complete e-mail campagnes of het opzetten van landing pagina's. Marketing automation neemt een groot deel van deze werkzaamheden voor zijn rekening.
2. Rapportage: we kennen geen organisatie die niet graag de return on investment van het marketing budget wil weten. Zorg dat je iedere actie vanuit marketing oogpunt kunt meten.
Welke content scoort het best via welk kanaal? Hoeveel qualified leads heb je binnen een bepaalde periode? Met marketing automation heb je al deze data en meer binnen handbereik. Zo kun jij gedegen beslissingen maken op basis van harde cijfers.
3. Samenwerking met sales: door marketing automation vergroot je de kans op het verstrekken van gewalificeerde leads aan het sales team. Op basis van lead scoring kan een sales medewerker via het CRM eenvoudig de relevante leads bepalen.
4. Persoonlijke communicatie: niemand zit te wachten op onpersoonlijke, slecht getimede of niet relevante e-mails. De meeste marketeers snappen dit concept maar het is niet altijd makkelijk om er ook zo naar te handelen. Marketing automation geeft je de mogelijkheid om content op het juiste moment te tonen dankzij het gebruik van gedragsfilters.
5. Meerdere kanalen: er zijn veel verschillende kanalen die we kunnen gebruiken om te communiceren. De kunst is om al deze communicatie consistent te houden en de resultaten van deze communicatie te meten. Met marketing automation software is het mogelijk om een multi-channel-campagne op te zetten allemaal binnen één omgeving. Of het nu gaat om social, e-mail, web of direct mail. Je kunt zowel de complete campagne meten als ieder afzonderlijk kanaal.
Geen aparte software of applicatie voor ieder kanaal maar allemaal te regelen via één systeem.
Over een tijdje zijn we Boer Geert waarschijnlijk helemaal vergeten. Marketing automation echter niet! Bekijk ook eens ons onderzoek waar we de zes meest gebruikte marketing automation systemen onder de loep hebben genomen.
Kevin van Beers | Inbound marketing specialist
Kevin is inbound marketing specialist bij VisionEars. Naast social media heeft hij ook een passie voor marketing automation.