VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Het gebruik van een Data Management Platform in de praktijk: twee cases
17
Okt 2016
Conversie optimalisatie

Het gebruik van een Data Management Platform in de praktijk: twee cases

17 okt 2016 | Geert | Conversie optimalisatie

In mijn vorige blogpost liet ik je al kennis maken het Data Management Platform (DMP), ofwel Customer Data Platform (CDP). Wellicht is het moeilijk om de vertaalslag naar je eigen organisatie te maken. In dit deel zal ik daarom twee praktijkvoorbeelden voorleggen, zodat je een beter beeld krijgt van de voordelen van een DMP en de vertaalslag naar een eigen case makkelijker kan maken.

Een DMP inzetten bij het behouden van je klanten

Aan het einde van het jaar zijn veel mensen maar wat druk met het vergelijken van verschillende zorgverzekeringen en vervolgens eventueel met het overstappen naar een andere partij. In deze post op Marketingfacts beschrijft de auteur hoe een DMP kan helpen bij het behouden van bestaande klanten.

Waar het allemaal mee begint is het stellen van de juiste vragen en het bepalen van de churnkans, oftewel voorspellen hoe groot de kans is dat een klant je gaat verlaten. Dit kun je afleiden uit alle klantinteractie en andere relevante kenmerken, welke zijn vastgelegd in het DMP. Uiteindelijk bepaal je welke klanten je het liefst wilt behouden door het combineren van de churnkans met de klantwaarde. Klanten met een dure polis zie je natuurlijk minder graag vertrekken dan klanten die een goedkoper product afnemen.

Als je hebt bepaald welke klanten je wilt behouden ga je per klant de next best action (NBA) bepalen; hoe ga je proberen deze klant te behouden? Dit kan een productaanbod zijn (‘Verleng nu je contract en krijg…’), maar voor klanten die erg gevoelig lijken voor service is het wellicht beter om op dat gebied iets extra’s te bieden. Houd bij het bepalen van de NBA ook rekening met de kosten van het aanbod. Gooi je er voor een klant een betaalde campagne (bijvoorbeeld Google AdWords) tegenaan of is de klant dat niet waard? De kracht van het DMP is dat die het mogelijk maakt om dit per klant te bepalen. Of het nou gaat om eigen (owned) media (bijvoorbeeld je website) of externe (paid) media (bijvoorbeeld Google AdWords of Facebook advertising); je kunt per klant het dialoog op een andere manier aangaan.

Behalve dat je de NBA bepaalt op basis van de klantwaarde en -interactie kunnen ook andere ‘triggers’ bijdragen aan het maken van de juiste keuze. Wat kan de klant verwachten van je concurrentie en hoe kun jij je onderscheiden? Is de klant zich aan het oriënteren voor andere producten?

Een DMP is niet alleen handig bij het aangaan van het gesprek, maar helpt je ook om vervolgens eenduidig te blijven communiceren. Heb je een aanbod gedaan per mail en belt de klant vervolgens naar het callcenter, dan moet men daar ook op de hoogte zijn over het gedane aanbod. Alles wat dan  aan de telefoon besproken wordt moet vastgelegd worden en heeft invloed op alle vervolgcommunicatie.

Een DMP inzetten bij je online advertising

In een andere blogpost op Marketingfacts gaat de auteur in op de inzet van een DMP bij je online advertising, en dat de inzet van een DMP eigenlijk meer noodzakelijk is dan een 'leuke extra'.

Een huidige trend op het gebied van online advertising is dat je steeds gerichter kunt (moet) communiceren. Als je ooit gebruik gemaakt hebt van Facebook Advertising weet je waarschijnlijk al dat je precies kunt aangeven wie je advertentie te zien zal krijgen. Welke leeftijd heeft je doelgroep? Wat is hun geslacht? En hun beroep? Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk om de doelgroep erop te segmenteren. Ook bij Google AdWords kun je binnenkort gerichter targeten. Kortom, we gaan van one-to-many- naar one-to-one-communicatie.

Om gericht te kunnen communiceren is de beschikking over de juiste data natuurlijk cruciaal. Hoe meer gegevens je hebt, hoe beter je kunt targeten. Een DMP is daardoor bijna niet meer weg te denken uit de toekomst van online advertising.

Daarbij maak je vooral gebruik van third-party data; dit zijn gegevens die afkomstig zijn van externe partijen, zoals Facebook, uitgevers en advertentiebedrijven. Deze gegevens kun je vaak gewoon inkopen. Ze zijn zo belangrijk om te groeien omdat ze betrekking hebben op ‘nieuwe’ mensen, waar first-party data (gegevens die je zelf verzamelt en beheert) betrekking heeft op mensen die je al bereikt hebt.

De kracht van het DMP is dat het gebruikt kan worden om first- en third-party data elkaar te laten verrijken. Omdat je de beschikking hebt over zoveel verschillende gegevens is het mogelijk om je doelgroep nog specifieker te segmenteren. En deze segmentatie kun je vervolgens doorsturen naar de online advertisingplatformen. Een DMP is dus niet alleen een verzamelbak van gegevens, maar het is ook mogelijk om deze data actief te ‘gebruiken’.

Een ander niet te onderschatten voordeel van een DMP is dat kan bijdragen om irritatie bij klanten te voorkomen. Als iemand inmiddels een product heeft aangeschaft is dat ook opgeslagen en kan diegene dus worden uitgesloten voor advertenties.

Heeft iemand zojuist nieuwe sneakers in de winkel gekocht dan kun je er middels een DMP voor zorgen dat men geen Facebook advertenties meer te zien krijgt van de zojuist gekochte sneakers.

Omdat de informatie die je opslaat in een DMP veel verder gaat dan alleen demografische gegevens (geslacht, leeftijd, woonplaats, et cetera) is het mogelijk om veel specifieker te targeten. Een man van 23 kan net zo goed geïnteresseerd zijn in baby artikelen als een vrouw van 28. Dit kan allemaal blijken op basis van zijn ‘gedrag’ op het internet. Welke pagina’s en websites heeft die reeds bezocht? Welke producten heeft die recentelijk aangeschaft? De verwachting is dan ook dat de segmentatie van online advertenties steeds meer op basis van gedragsinformatie zal gaan.

In een vijfdelige serie blogposts zal ik je meer vertellen Data Management Platformen. Hieronder vind je een overzicht van de volledige serie:

  1. Wat is een Data Management Platform en wat zijn de voordelen?
  2. Het gebruik van een Data Management Platform in de praktijk: twee cases
  3. Een Data Management Platform implementeren: waar moet je op letten?
  4. Een Data Management Platform implementeren: welke software ga jij gebruiken?
  5. Een Data Management Platform implementeren: de geldende wetten en regelgeving
Deel deze blog post:

Geert van Soest | Webdeveloper

Webdeveloper Geert houdt zich bezig met het ontwikkelen van software. Tevens expert op gebied van snelheidsoptimalisatie.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes