VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Een Data Management Platform implementeren: waar moet je op letten?
15
Dec 2016
Conversie optimalisatie

Een Data Management Platform implementeren: waar moet je op letten?

15 dec 2016 | Geert | Conversie optimalisatie

Wellicht hebben we je met onze vorige blogposts in deze serie al overtuigd om nu of op zeer korte termijn een Data Management Platform (DMP) te gaan gebruiken. Dat is niet gek, want meer dan 50% van de marketeers gingen je al voor of zullen op zeer korte termijn een DMP omarmen. Bij het succesvol inzetten van een DMP komt echter meer kijken dan de implementatie ervan alleen. In deze post zullen we je waarschuwen voor enkele beren op de weg.

Creëer draagvlak binnen de hele organisatie

Een DMP betaalt zich pas terug als die gevoed wordt door de juiste en zo volledig mogelijke data. Leg daarom eerst vast wat je wilt bereiken - bepaal de use cases - met de inzet van het DMP en ga na welke gegevens daarvoor vereist zijn. Overtuig daarna niet alleen de managers die budget moeten vrijmaken, maar ook collega’s die je aan de benodigde data kunnen helpen voor een succesvolle uitrol van het DMP (en die mogelijk afscheid moeten doen van hun huidige software) en neem eventuele koudwatervrees weg. Want nee, niet alleen hardcore programmeurs kunnen aan de slag met een DMP.

Veel bedrijven stellen een projectgroep - bestaande uit ten minste één medewerker van iedere betrokken afdeling - samen om de implementatie van het DMP tot een succes te maken. De inzet van een DMP kan namelijk veranderingen teweegbrengen binnen alle lagen van de organisatie. Door hen inspraak te geven vergroot het waarschijnlijk het draagvlak en uiteindelijk ook de kans op een succesvolle uitrol omdat alle mogelijke gevolgen reeds de revue gepasseerd zijn.

Kies de gewenste software

Het kiezen van de juiste techniek is maar een klein onderdeel van het implementatieproces van een DMP. De focus moet liggen op het aansluiten van het proces op je business, het uitkiezen van de juiste mensen en het uitwerken van de processen. Toch is het uitkiezen van de software uiteindelijk natuurlijk een onmisbare stap.

Als je voor ogen hebt waarvoor je het DMP wilt inzetten is het tijd om naar passende software te zoeken. Houdt daarbij in het achterhoofd dat een totaaloplossing niet bestaat, zoek daarom naar een pakket dat connectie kan maken met de database(s) van je huidige software. In de volgende blog in deze serie zullen we enkele pakketten uitlichten. 

Start met het toepassen van quick wins

Nadat de use cases zijn besproken en op papier zijn vastgelegd komt het vervolgens vaak niet of nauwelijks van de grond. De voornaamste reden hiervan is dat er te weinig kennis is van DMP’s en de vastgelegde use cases te ambitieus. Begin daarom met de quick wins, zodat het DMP zich snel kan terugbetalen. Dit zal ook bijdragen aan (nog) meer draagvlak voor en kennis van DMP's binnen de organisatie. 

Verzamel de juiste gegevens

Om zo gericht en persoonlijk moment met potentiële en huidige klanten te kunnen communiceren is het belangrijk om zoveel mogelijk gegevens over hen te verzamelen. Dit wordt ook wel het 360 graden klantbeeld genoemd, een term die in een eerdere blog in deze serie al voorbijkwam.

Veel first-party data zijn waarschijnlijk reeds op te halen uit de verschillende gekoppelde systemen, zoals je website en social media accounts. Bepaal daarnaast met welke third-party data je dit beeld wilt verrijken. Deze gegevens zijn eigenlijk noodzakelijk om groei te realiseren. Waar first-party data namelijk betrekking heeft op mensen die je al bereikt hébt, gaat third-party vrijwel altijd over ‘nieuwe’ mensen.

Bepaal de contactmomenten per fase in de customer journey

Nadat je consumenten tijdens de acquisitiefase hebt ‘binnengehaald’ ben je natuurlijk nog niet klaar. Het is belangrijk om een langdurige klantrelatie op te bouwen. Bepaal daarom per fase van de customer journey de gewenste contactmomenten met je consumenten, ook als iemand al klant is. Denk daarbij ook eens aan bijvoorbeeld een cadeautje - zoals een kortingscode - op de verjaardag van de klant. Stay in touch!

Ervaar en evalueer de voordelen van het DMP

Als je een tijdje bezig bent met het DMP is het tijd om de balans op te maken en indien nodig aanpassingen door te voeren. Een duidelijke KPI-kaart en meetplan zijn essentieel om de toevoegde waarde van de DMP objectief te kunnen beoordelen. Deze kun je gebruiken om vooraf duidelijke doelstellingen te formuleren welke je achteraf gebruikt om het presteren te kunnen toetsen.

KPI kaart

KPI kaart. Bron: Marketingfacts

In een vijfdelige serie blogposts zal ik je meer vertellen Data Management Platformen. Hieronder vind je een overzicht van de volledige serie:

  1. Wat is een Data Management Platform en wat zijn de voordelen?
  2. Het gebruik van een Data Management Platform in de praktijk: twee cases
  3. Een Data Management Platform implementeren: waar moet je op letten?
  4. Een Data Management Platform implementeren: welke software ga jij gebruiken?
  5. Een Data Management Platform implementeren: de geldende wetten en regelgeving
Deel deze blog post:

Geert van Soest | Webdeveloper

Webdeveloper Geert houdt zich bezig met het ontwikkelen van software. Tevens expert op gebied van snelheidsoptimalisatie.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2021 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes