VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Het ontwerpproces: van doelgroep naar eindgebruiker
27
Okt 2014
DTP & huisstijl ontwikkeling

Het ontwerpproces: van doelgroep naar eindgebruiker

27 okt 2014 | Sanne | DTP & huisstijl ontwikkeling

Zet de eindgebruiker centraal door ze erbij te betrekken. Door middel van testen en personalisatie kun je de online uitingen van klanten optimaliseren!

Hedendaags

Vroeger was het leven voor een marketeer een stuk gemakkelijker. Een middenklasse gezin deed boodschappen bij de Albert Heijn, reed een Ford en kocht zo af en toe een kaartje voor de bioscoop. Als je iets minder verdiende ging je naar de Aldi en kocht je iets wat in de aanbieding was.

De consument van vandaag laat zich niet meer in een hokje duwen. Hij/zij doet boodschappen bij de Lidl, rijdt een Mercedes, koopt gadgets via webshops, leest nieuws op een tablet én een ‘echte’ papieren krant.

Van doelgroep naar eindgebruiker

Behalve de marketeer denkt een ontwerper ook vanuit de doelgroep. Creëert mijn ontwerp de juiste verwachting bij de doelgroep? Spreekt het aan? Is de doelgroep overtuigd en zet het aan tot actie? Sommige uitingen moeten de consument persoonlijk grijpen. Om een optimale user experience te ontwerpen, moeten we allereerst meer weten van de mens (de doelgroep).

Er zijn veel gedragswetenschappen om de mensen beter te begrijpen, maar een mens is nu eenmaal onvoorspelbaar. Willen we de gebruiker centraal stellen, dan kunnen we veel kennis vanuit deze wetenschappen toepassen. In veel gevallen worden er persona’s verzonnen. Persona’s kunnen worden opgesteld aan de hand van een doelgroeponderzoek. Dit zijn verzonnen typerende gebruikers. In het kort worden de demografie, behoeften, biografie en voorkeuren omschreven.

Het is belangrijk om de eindgebruiker zo vroeg mogelijk bij het ontwerpproces te betrekken. Dit kan bijvoorbeeld door onderzoek te doen naar het dagelijks leven (online en offline) te onderzoeken. Dit onderzoek helpt ons bij het creëren van een gebruiksvriendelijke website.

Je kunt jouw website optimaliseren door te blijven testen. Laat je website bijvoorbeeld zien met andere content of met andere Call-to-action-buttons en bekijk wat de meeste conversies oplevert.

Design vóór conversie

DFC

Bij de conferentie ‘Design for Conversion’ waren grote sprekers aanwezig uit diverse gedragswetenschappen. Deelnemers werden opgedeeld in teams met een case-opdracht voor die dag. De kern van elke case was de vraag: “Hoe kunnen we de consument (eindgebruiker) met online toepassingen ondersteunen, bedienen of zelfs in zijn gedrag beïnvloeden?” Elk team werd uitgedaagd de inzichten van de vier sprekers in te zetten. Hieronder heb ik twee uitspraken geselecteerd:

Jason Hreha uit California - Zijn benadering is: “We optimize for individuals and we test the 'why' in stead of the 'what'".
Bijvoorbeeld een ogenschijnlijk simpel inzicht dat gedrag pas plaatsvindt bij de optelsom van drie factoren: trigger + ability + motivation = behaviour. Dus als we online gedrag willen beïnvloeden, moet een gebruiker niet alleen een applicatie snappen (ability = usability) maar moet er ook een duidelijke aanleiding en beloning zijn. Zo kun je bij de start van een user experience al aangeven wat de stappen en het resultaat zijn.

Colin McFarland experimentation manager uit de UK – vertelt vervolgens hoe zijn bureau de wetenschappelijke werkwijze inzet in het design proces: observe > hypothese > design> analyse > iterate. In dit proces staat experimenteren centraal en wordt een negatief resultaat niet als failure, maar als learning gezien.
Zijn stelling is dan ook: "Best practices are from the past, better try something new”. Dat wil niet zeggen dat experimenteren betekent dat alles twee of meer keer ontworpen wordt. Het gaat meer om "small changes that can have a big impact on key metrics". Dit is een van de zeven designprincipes van zijn "evidence-based and iterative design method to learn more and faster by doing many experiments".

Ben je benieuwd naar de andere sprekers? Neem hier dan snel een kijkje.

Een mens is zo veranderlijk als het weer. Hierop delen we het ontwerpproces in door opnieuw onderzoek te doen naar de oorzaken en patronen van menselijk online gedrag. We denken graag met je mee aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw website en eventueel hoe je dit kunt verbeteren.

Bron

Download je gratis e-book

Infographic stappenplan - Hoe begin je? Wat laat je zien?

Ja, ik wil een gratis ebook
Deel deze blog post:

Sanne Klompenhouwer | Designer

Sanne is pixelperfect en haar ontwerpen zijn altijd raak. Ze maakt offline design meetbaar.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes