VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Wat is een Data Management Platform en wat zijn de voordelen?
08
Aug 2016
Conversie optimalisatie

Wat is een Data Management Platform en wat zijn de voordelen?

08 aug 2016 | Geert | Conversie optimalisatie

Je kent het vast wel. Alle ingevulde contactformulieren op je website worden in een aparte database opgeslagen, het bezoekersgedrag op je website kun je terugvinden in SharpSpring en Google Analytics, MailChimp gebruik je voor het versturen van nieuwsbrieven en het beheren van de lijsten, vragen van klanten beantwoord je op Twitter en dan is er ook nog een kassasysteem waarin alle verkopen worden vastgelegd. Kortom, er zijn tig bakjes waarin informatie van klanten en potentiële klanten wordt opgeslagen. 

Wat doet een Data Management Platform?

Het is echter gewenst om je klanten en potentiële klanten altijd zo doeltreffend mogelijk aan te spreken. Dat is alleen mogelijk als je beschikt over alle beschikbare informatie van die persoon, ook wel het 360 graden klantbeeld genoemd. Heeft de persoon de nieuwste Adidas Stan Smith sneakers al in zijn schoenenkast staan, dan zit die er niet op te wachten om doodgegooid te worden met advertenties over… de nieuwste Adidas Stan Smith sneakers.

Dit is waar een Data Management Platform (DMP) - ook wel een Customer Data Platform (CDP) genoemd - om de hoek komt kijken. Binnen zo’n platform worden centrale profielen van jouw (potentiële) klanten opgebouwd. In tegenstelling tot een CRM (alleen bestaande klanten) of marketing automation tool (alleen websitebezoekers) verzamelt een DMP data uit verschillende first- en third-party kanalen, zoals bestaande CRM software en marketing automation tools, kassasystemen, SEA, nieuwsbrieven en social media. In de blogpost 'Marketing automation is geen DMP' van Stan & Stacy wordt het verschil tussen marketing automation software en een DMP uitgebreid uitgelegd.

Wat zijn de voordelen van een Data Management Platform?

Momenteel vindt er op veel websites al personalisatie plaats op basis van het eerdere gedrag op diezelfde website, maar niet op basis van gedane aankopen in ‘fysieke’ winkels. Door gebruik te maken van een DMP is het mogelijk om nog gerichter te communiceren. Het maakt het mogelijk om verschillende ‘teams’ te laten samenwerken en alle data met elkaar te delen. Iedere klant heeft dus één centraal profiel - in plaats van verschillende profielen die kleine stukjes informatie herbergen - die je in alle systemen kunt raadplegen.

Doordat het DMP put uit verschillende informatiebronnen en verschillende fasen in de customer journey valt ieder profiel altijd in het juiste ‘bakje’. Als Jantje gisteren in Nederlands’ lelijkste vestiging van een electronicagigant in Eindhoven de nieuwste game in de FIFA-serie heeft gekocht zal die vandaag geen nieuwsbrief krijgen over de release daarvan. In plaats daarvan zal die een e-mail ontvangen om de service in de winkel te beoordelen.

Door het gebruik van een DMP benut je je huidige systemen dus nog beter, het is de spelverdeler die het hele team beter laat functioneren en ook middelmatige spelers boven zichzelf laat uitstijgen. Je bundelt dus de krachten van alle bestaande systemen en kunt (moet!) deze dus nog steeds blijven gebruiken.

In een vijfdelige serie blogposts zal ik je meer vertellen Data Management Platformen. Hieronder vind je een overzicht van de volledige serie:

  1. Wat is een Data Management Platform en wat zijn de voordelen?
  2. Het gebruik van een Data Management Platform in de praktijk: twee cases
  3. Een Data Management Platform implementeren: waar moet je op letten?
  4. Een Data Management Platform implementeren: welke software ga jij gebruiken?
  5. Een Data Management Platform implementeren: de geldende wetten en regelgeving
Deel deze blog post:

Geert van Soest | Webdeveloper

Webdeveloper Geert houdt zich bezig met het ontwikkelen van software. Tevens expert op gebied van snelheidsoptimalisatie.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes