VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Usability bij uw online formulieren
18
Mrt 2014
Conversie optimalisatie

Usability bij uw online formulieren

18 mrt 2014 | Yoeri | Conversie optimalisatie

Labels

Labels zijn een belangrijk onderdeel van een webformulier. Een duidelijk label zorgt ervoor dat de bezoeker meteen weet wat gevraagd wordt. Labels lijken simpele elementen van een webformulier, echter kan er veel mee mis gaan. 

Gebruik zelden inline labels

Inline labels zijn labels die in het input veld staan. Een groot nadeel van de inline labels is dat de bezoeker niet meer ziet wat er gevraagd wordt bij het input veld. Plaats daarom altijd een label boven of naast het input veld. Er is echter een uitzondering wanneer de bezoeker duidelijk weet wat er gevraagd wordt. Bijvoorbeeld bij een inlogformulier (gebruikersnaam/wachtwoord).

inline labels

Gebruik ‘verplicht’ in plaats van een asterisk

Wanneer een veld verplicht is, zeg dat dan duidelijk tegen de bezoeker. Gebruik dus ‘verplicht’ in plaats van een asterisk (*).  Een bezoeker die al verschillende formulieren heeft ingevuld zal wel weten waar een asterisk voor staat, maar denk ook aan de onervaren bezoekers. Deze zullen niet meteen snappen wat er bedoeld wordt. Wanneer u duidelijk vermeldt dat het om een verplicht veld gaat, is het voor de bezoeker meteen duidelijk.

Maak labels aanklikbaar

Om het gebruikersgemak van uw bezoeker te vergroten is het slim om de labels ook aanklikbaar te maken. Dit is vooral handig wanneer u gebruik maakt van checkboxen. De bezoeker kan dan snel een checkbox aanvinken door op het bijbehorende label te klikken.

Het plaatsen van de labels

De locatie van de labels heeft ook invloed op het gebruikersgemak van de bezoeker. Echter heeft iedere optie ook weer z’n voor- en nadelen. Zo kan een bezoeker sneller door een formulier gaan wanneer de labels boven de inputvelden staan. De bezoeker ziet in één oogopslag wat er van hem/haar gevraagd wordt. Echter is dit niet altijd wat u wilt, soms wilt u dat de bezoeker goed leest wat er van hem/haar gevraagd wordt. U dient daarom goed na te denken over hoe de bezoeker door uw formulier moet lopen.

location labels

Input velden

Groepeer input velden door middel van ‘fieldsets’

Een niet gegroepeerd formulier is vaak onoverzichtelijker dan een gegroepeerd formulier. Een bezoeker heeft dan snel de neiging om het formulier niet in te vullen, bijvoorbeeld omdat het formulier dan groot en lang lijkt. Wanneer een formulier mooi gegroepeerd is, in niet al te grote groepen, dan is het voor de bezoeker makkelijker om in te vullen. Een formulier is vrij eenvoudig te groeperen door middel van ‘fieldsets’. 

Maak gebruik van de juiste input types

Om de usability van uw formulieren te vergroten is het essentieel om gebruik te maken van de juiste input types. Een input veld kan verschillende types bevatten, bijvoorbeeld een select lijst, checkboxen, tekst-invul velden, etc. In onderstaand voorbeeld wordt gevraagd naar de gewenste contactmethode. De opties die de bezoeker kan invullen zijn ‘Telefoon’ en ‘Email’. Het is dan logischer om de tweede methode te gebruiken. De bezoeker ziet meteen zijn opties en hoeft minder te klikken om een keuze te maken.

inputtype1      inputtype2

Vraag nooit twee keer dezelfde gegevens

Wanneer u gebruik maakt van grotere formulieren is het af te raden om twee keer dezelfde gegevens te vragen aan uw bezoeker. Wanneer u al enige gegevens van een bezoeker heeft, vul deze dan alvast in. Zo kan de bezoeker eventueel zelf nog de gegevens aanpassen, maar hoeft hij niet opnieuw dezelfde gegevens in te vullen. Hetzelfde geldt wanneer u geregistreerde gebruikers heeft die bijvoorbeeld iets willen bestellen in uw webshop. Omdat de gebruikers al een account hebben – en u dus hun gegevens heeft – vult u alle beschikbare gegevens alvast voor uw bezoeker in.

Beperk de bezoeker niet in verschillende formaten

Voor een bezoeker van uw formulier is het storend wanneer hij steeds moet kijken in welk formaat een invul veld ingevuld moet worden. Denk alleen maar eens aan alle mogelijkheden waarop een bezoeker een telefoonnummer in kan vullen. Het moet niet het probleem van de bezoeker zijn in welk formaat u bijvoorbeeld telefoonnummers wilt opslaan. Een bezoeker moet vrij zijn in welk formaat hij gebruikt, uw formulier moet de ingevulde waardes omzetten naar uw gewenste formaat. 

 

Deel deze blog post:

Yoeri Fleuren | Webdeveloper

Webdevelopment is Yoeri op het lijf geschreven. Vragen over Magento? Yoeri is je man!

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes