Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert u meer conversies en dus omzet op. Wij helpen u graag verder!

Door onderstaande formulier in te vullen krijgt u een gratis consult. We zullen uw website nader bekijken en met u de mogelijkheden bespreken.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Een Data Management Platform implementeren: welke software ga jij gebruiken?
06
Mrt 2017
Conversie optimalisatie

Een Data Management Platform implementeren: welke software ga jij gebruiken?

06 mrt 2017 | Geert | Conversie optimalisatie

Als je na het lezen van de drie vorige blogposts in deze serie klaar bent om een Data Management Platform (DMP) te gaan gebruiken is het tijd om op zoek te gaan naar de juiste software. In deze post zullen we je daarbij helpen. Waar moet je zoal op letten bij het kiezen van het pakket dat aan al jouw wensen voldoet?

Er bestaat geen ‘totaaloplossing’

Sommige dingen zijn te mooi om waar te zijn. Laten we daarom beginnen je uit één droom te helpen: de ‘totaaloplossing’ bestaat niet. Er is geen pakket dat in één klik te koppelen is aan je kassasysteem, rechtstreeks alle gegevens uit de database van je website afhandelt, al het mailverkeer verwerkt en ga zo maar door. Waar je waarschijnlijk naar op zoek bent is een product dat kan communiceren met je bestaande databases en applicaties (bijvoorbeeld middels een API) en al deze informatie samenbrengt.

Een product dat al veel integraties met andere systemen heeft is Adobe Audience Manager, waar een platform als Relay42 meer afzonderlijk van andere applicaties functioneert. In deze whitepaper van Forrester worden enkele DMP’s met elkaar vergeleken.

Maak of maakte je gebruik van een inmiddels verouderd systeem dat niet gekoppeld kan worden aan het uiteindelijk gekozen DMP? En staat daarin wel veel waardevolle informatie van je doorgaans meest trouwe klanten? Ga dan na of de data niet op de één of andere manier geëxporteerd kan worden (bijvoorbeeld als Excel- of CSV-bestand) en eenmalig geïmporteerd kan worden in het DMP.

Het is dus erg belangrijk om per systeem uit te zoeken welke koppelingen op de één of andere manier te realiseren zijn en hoe dat voorziet in jouw behoefte.

Ga na hoe gemakkelijk je alle vergaarde data kunt ‘gebruiken’

Op den duur zullen er honderden profielen in je DMP staan. Het is natuurlijk erg belangrijk dat je per situatie de juiste profielen gemakkelijk kunt raadplagen, oftewel dat je gemakkelijk en snel kunt segmenteren en filteren. De manier waarop dit gebeurd kan erg verschillen per platform, neem dit daarom mee in je beslissingsproces. Je kunt dit meestal zelf ondervinden middels een (gratis) demo.

Controleer waar de data wordt opgeslagen en wie er toegang tot heeft

Er zijn verschillende Europese regels voor het beschermen van persoonsgegevens, wat ook betrekking heeft op het opslaan en verwerken van deze data in een DMP. Het is namelijk zo dat gegevens van Europese burgers alleen op Europese servers opgeslagen mag worden. Controleer daarom altijd of het DMP die je voorkeur heeft aan deze voorwaarde voldoet.

Het is niet alleen belangrijk wáár de gegevens worden opgeslagen, maar ook wat ermee gedaan wordt. Bij het aanschaffen van de meeste DMP’s sluit je een bewerkersovereenkomst af, wat wil zeggen dat jij de eigenaar bent en blijft van de gegevens en dat het DMP deze alleen – in opdracht van jou – mag ver- en bewerken. Er zijn echter ook DMP’s die hier minder goed mee omgaan of waarbij zelfs geldt dat ‘jouw’ gegevens voor meerdere adverteerders beschikbaar zijn. Hoewel dit haaks staat op de Europese regelgeving is het wel belangrijk om hier rekening mee te houden.

De prijzen zijn erg uiteenlopend

We kunnen eromheen draaien, maar de prijs is natuurlijk ook één van de belangrijkere criteria bij het kiezen van het gewenste DMP. Deze lopen uiteen van duizenden tot honderdduizenden euro’s, waarbij standalone DMP’s over het algemeen duurder zijn dan platformen waarbij het DMP een ‘bijproduct’ is. Met dat laatste wordt bijvoorbeeld een display-advertising systeem bedoeld waarbij een DMP is geïntegreerd om gerichter te kunnen adverteren.

We raden je aan om eerst een shortlist van enkele platformen te maken en dan pas de prijzen ervan te vergelijken. De prijs mag namelijk niet de leidende factor zijn om voor product X te gaan; als je €100 neerlegt voor een platform met 0,0 rendement is iedere geïnvesteerde Euro er immers één te veel. Wat ons betreft geldt in dat geval dat goedkoop (meestal) duurkoop is.

Vraag eerst een pilotperiode of demo aan

Ook al heb je nog zo’n goed voorwerk gedaan, er is altijd een kans dat je niet de juiste keuze maakt. We raden je daarom aan om na het maken van je keuze of nadat je een shortlist hebt samengesteld van twee á drie pakketten eerst een demo of pilotperiode aan te vragen, zodat je ook de gebruiksvriendelijkheid van de verschillende software goed in beeld kunt brengen. Het aanvragen van een demo is bij de meeste aanbieders van een DMP erg eenvoudig, zie daarvoor onder andere de volgende pagina’s:

In een vijfdelige serie blogposts zal ik je meer vertellen Data Management Platformen. Hieronder vind je een overzicht van de volledige serie:

  1. Wat is een Data Management Platform en wat zijn de voordelen?
  2. Het gebruik van een Data Management Platform in de praktijk: twee cases
  3. Een Data Management Platform implementeren: waar moet je op letten?
  4. Een Data Management Platform implementeren: welke software ga jij gebruiken?
  5. Een Data Management Platform implementeren: de geldende wetten en regelgeving
Deel deze blog post:

Geert van Soest | Senior webdeveloper

Webdeveloper Geert houdt zich bezig met het ontwikkelen van software. Tevens expert op gebied van snelheidsoptimalisatie.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2017 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes