Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Een Data Management Platform implementeren: de geldende wetten en regelgeving
24
Apr 2017
Conversie optimalisatie

Een Data Management Platform implementeren: de geldende wetten en regelgeving

24 apr 2017 | Geert | Conversie optimalisatie

Na het lezen van de vorige vier delen van deze serie heb je hopelijk een idee gekregen van hetgeen dat een Data Management Platform (DMP) voor jou kan betekenen. Wellicht ben je zelfs al overtuigd geraakt en inmiddels aan de slag gegaan met de implementatie ervan. Houd er echter wel rekening mee dat je aan bepaalde wetgeving op het gebied van privacy gebonden bent, oftewel de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Sla je deze in de wind, dan kunnen er forse boetes opgelegd worden. Sterker nog, deze kunnen oplopen tot honderdduizenden Euro’s.

Neem de Nederlandse wetgeving als uitgangspunt

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je bedrijf in Nederland gevestigd is. In dat geval heb je je dus ook aan de Nederlandse (en Europese) wetgeving te houden op het gebied van privacy en het opslaan en verwerken van persoonsgegevens. Dat kan weleens in strijd zijn met de regels en wetten die de veelal in Amerika gevestigde producenten van de DMP’s als uitgangspunt nemen. Ga dit bij de implementatie van een DMP dus goed na.

Sluit een bewerkersovereenkomst af met de leverancier van het DMP

Als ‘klant’ ben jij er verantwoordelijk voor dat de Wbp nageleefd wordt bij het gebruik van het DMP. Als de leverancier van het door jou gekozen platform alleen namens jouw (persoons)gegevens verwerkt wordt hij volgens de Wbp gezien als ‘bewerker’ daarvan. In dat geval zal er tussen jou (de ‘verantwoordelijke’) en de leverancier een bewerkersovereenkomst afgesloten moeten worden. Stel daarin onder andere het volgende vast:

  • Afspraken met betrekking tot de beveiliging van de klantgegevens;
  • Wat de procedure is bij een datalek bij de leverancier of één van de subbewerkers (dit zijn bijvoorbeeld andere leveranciers die worden ingeschakeld voor het opslaan van gegevens in de cloud);
  • Wat er met de data gebeurd nadat je besluit om het abonnement te beëindigen.

Gaat de leverancier ook zelfstandig gegevens verwerken, dan wordt deze naast bewerker ook ‘verantwoordelijke’. In dat geval moet die ook zelfstandig voldoen aan de geldende wetten en regelgeving.

Ga na of de gegevens buiten Nederland verwerkt en opgeslagen worden

Omdat veel leveranciers van DMP’s niet van Nederlandse komaf zijn, zullen de gegevens vaak ook elders verwerkt en opgeslagen worden. Als de gegevens worden doorgegeven naar de Verenigde Staten of als er vanuit de VS toegang is tot persoonsgegevens ‘aanwezig in de Europese Economische Ruimte (EER)’ zijn er aanvullende regels van toepassing. Zo moet er dan bijvoorbeeld een modelcontract opgesteld en goedgekeurd worden door de Europese Commissie.

Het kan ook zo zijn dat de data in andere landen dan de VS verwerkt worden. Controleer ook in dat geval goed of er aanvullende maatregelen vereist zijn.

Vraag de klant om toestemming

Mocht je een DMP gaan implementeren in je website dan veranderd er voor de bezoekers waarschijnlijk niets. Ze zullen niet ‘merken’ dat hun gegevens en gedrag ook in een DMP wordt opgeslagen. Het is echter wel noodzakelijk om hiervoor nadrukkelijk om toestemming te vragen. Breng de bezoekers dus altijd op de hoogte middels het privacy statement op je website en vraag of die akkoord gaat. Vermeld ‘waar’ de gegevens naartoe gaan en wat ermee gedaan wordt.

Ga na of de cookiewetgeving wordt nageleefd

De meeste DMP’s zullen (onder andere) gebruik maken van tracking cookies voor het verkrijgen van de benodigde data. In dat geval is het van belang dat ook de cookiewet (artikel 11.7a Telecommunicatiewet) in acht wordt genomen door alle betrokken partijen.

Ik heb geprobeerd je in een ‘hapklaar’ artikel te informeren over de geldende wetten en regelgeving. Wil je hier meer over weten, dan raad ik je aan dit artikel van advocate Nicole Wolters Ruckert te lezen. Ben je dan nog niet zeker van je zaak? Raadpleeg dan een juridisch expert. ;-)

In een vijfdelige serie blogposts zal ik je meer vertellen Data Management Platformen. Hieronder vind je een overzicht van de volledige serie:

  1. Wat is een Data Management Platform en wat zijn de voordelen?
  2. Het gebruik van een Data Management Platform in de praktijk: twee cases
  3. Een Data Management Platform implementeren: waar moet je op letten?
  4. Een Data Management Platform implementeren: welke software ga jij gebruiken?
  5. Een Data Management Platform implementeren: de geldende wetten en regelgeving
Deel deze blog post:

Geert van Soest | Senior webdeveloper

Webdeveloper Geert houdt zich bezig met het ontwikkelen van software. Tevens expert op gebied van snelheidsoptimalisatie.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2017 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes