VisionEars wordt Mulberries Agency

Wij gaan vanaf 1 september verder onder de naam Mulberries Agency. Naast de vertrouwde service die je van ons gewend bent hebben we ons ook gespecialiseerd op het gebied van Marketing Automation en Experiment Marketing.

Bekijk hier de website van Mulberries Agency Sluit popup

Download je gratis ebook: Marketing automation - 6 systemen vergeleken

Zoek je naar software om meer leads te converteren? Download onze gratis ebook waarin wij de 6 meest gebruikte softwarepakketten met elkaar vergelijken!

Download je gratis ebook: Infograpic stappenplan

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen dat aansluit bij de doelgroep. Download ons heldere stappenplan en ga voor die perfecte infographic.

Download je gratis ebook: 10 tips voor een optimale webshop homepagina

De homepagina van je webshop is enorm belangrijk, want het is de first impression die telt. Een geoptimaliseerde homepagina is belangrijk voor het succes van je webshop.

Gratis consult: snelheidsoptimalisatie

Een snelle(re) website draagt bij aan de gebruikerservaring en levert meer conversies en dus omzet op. Wij helpen je graag op weg!

Wie onderstaand formulier invult, ontvangt een uitnodiging van een gratis consult. Tijdens dit gesprek bekijken we de betreffende website(s) en bespreken we samen alle mogelijkheden en valkuilen.

Gratis consult: Webshop optimalisatie

Voor een geslaagde webshop heb je meer nodig dan mooi design. Een goede gebruikerservaring, technisch in orde en zoekmachine geoptimaliseerd. Neem contact op voor een GRATIS consult. Wij nemen je webshop onder de loep zodat jij precies weet waar je kansen liggen en nog meer rendement uit je webshop kan halen.

Download jouw gratis ebook
  • Blog

Brand storytelling: hoe verkoop ik mijn bedrijfsverhaal?
29
Jan 2016
Tom
Conversie optimalisatie

Brand storytelling: hoe verkoop ik mijn bedrijfsverhaal?

29 jan 2016 | Tom | Conversie optimalisatie

Verhalen bestaan al sinds het begin der tijden, mensen houden van verhalen en het zit dan ook in onze natuur. Hoewel we vroeger alleen verhalen vertelden om te amuseren, zien we nu dat verhalen ook ingezet worden om bijvoorbeeld potentiele klanten snel en amuserend te informeren over een product of dienst. 

Bij brand storytelling draait het allemaal om het verhaal van een organisatie en dit verhaal zo aangenaam mogelijk vertellen. Dit sluit ook aan op de gouden cirkel filosofie van Sinek die vertelt dat mensen je volgen of klant zijn omdat ze in jou en je verhaal geloven: de waarom! Sinke's "hoe" is ook belangrijk en vertelt wat jou onderscheid van concurrenten.  

In dit blog leggen we uit welke mogelijkheden er zijn op het gebied van brand storytelling en welke bedrijven hun online identiteit aanzienlijk versterkt hebben door middel van brand storytelling.

Op welke manieren kun je jouw verhaal aanbieden?

Episodic stories

Je verdeelt je verhaal in verschillende hoofdstukken en laat je gebruikers bijvoorbeeld interactief door verschillende afleveringen navigeren. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om verschillende hoofdstukken aan te bieden over een periode van tijd (Denk aan seizoenen bij series zoals Game of Thrones).

Branching stories

Pas je verhaal aan op basis van de interacties van je gebruiker. 

Complex stories

Breng complexe verhalen tot leven met media en animaties.

Via welke kanalen kan ik mijn verhaal het beste vertellen

Homepage 

Brand storytelling Mercedes

Op iedere homepage is het essentieel dat gebruikers snel kunnen zien wat een organisatie aanbiedt en wat hen onderscheidt. Bovenstaand bedrijf doet dit uitstekend, op hun homepage wordt namelijk in verhalende wijs zo snel en eenvoudig mogelijk het volgende duidelijk:

  • Ze bieden 3 kwaliteit scheermessen aan.

  • De letterlijke en figuurlijke pijn van de doelgroep: “I like shaving with a dull razor” – No one, ever.

  • Ze onderscheiden zich door hun lage prijs, periodieke aanleveringssysteem en makkelijk annuleren.

Microsites

Brand storytelling Mercedes 830x543

Wat we tegenwoordig ook vaak zien is dat er een aparte site wordt gemaakt om één product of dienst uit te lichten. In bovenstaand voorbeeld heeft Mercedes een werkelijk scenario uitgedacht, welke interactief doorlopen kan worden. In dit scenario gaat een man met geheugenverlies samen met de splinternieuwe Mercedes GLA 200 CDI op een zoektocht naar zijn werkelijke identiteit. 

Tip: Marketing verhalen hoeven dus niet altijd kort te zijn. Vooral bij het aanschaffen van dure producten heeft de doelgroep een hoge betrokkenheid, waardoor men juist door dit soort sites langzaam over kan gaan tot een aankoop.

Video’s

Wanneer men op emoties wil inspelen lenen video's zich hier perfect voor. In bovenstaand voorbeeld speelt Google perfect in op de emotie van de doelgroep met behulp van een ontroerend verhaal en getalenteerde acteurs.

Overig

E-books - Whitepapers - Infographics - Magazines - Artikels - Landing pages.

 

Welke technologieën zijn interessant bij brand storytelling?

Parallax scrolling

Brand storytelling Parralax 830x471

Bekijk hier live het boven weergegeven Parralax voorbeeld.

Looping videos

Speel een introducerende video automatisch af op je homepage, zodat je gebruiker snel en aangenaam ingeleid wordt op je bedrijfsverhaal (Zo kan de gebruiker meteen een beeld vormen bij het verhaal en kan de rest van het verhaal zich gaan vormen in de hersenen van de gebruiker).

Data visualizations

Bekijk hier een live data visualization voorbeeld.

Animations:

Met behulp van animatie kan je snel en subtiel kleine details van je bedrijfsverhaal weggeven. Denk er dan ook eens aan om je logo te animeren, zodat men meteen kan zien wat je aanbiedt:

animated logo 410x230

Sweet Crude animated logo

Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon een animatie toevoegen for fun (of voor een hogere user experience):

animated logos 26

Tip: Wil je meer weten over animaties? Bekijk dan hier mijn vorige blog.

 

Wat je organisatie ook inhoudt, zoals je in bovenstaande voorbeelden kan zien is heeft elk product of dienst een verhaal. Onderscheid je daarom als bedrijf met storytelling en doorbreek de typische standaard marketing aanpak. 

 

Deel deze blog post:

Tom Raas | Interactive designer

Als interactive designer ontwerpt Tom de mooiste creaties met daarbij altijd UX design in acht nemend.

Neem contact met mij op Contact
blog comments powered by Disqus
© 2008-2019 - VisionEars B.V. - Meetbaar online succes