Blogs

Mar

29

Google Analytics User Conference (GAUC) 2012 Keynote van Analytics Advocate Justin Cutroni

Zoekmachine
marketing

google_analytics_logo.jpgAfgelopen donderdag zijn Jacques en ik naar Amsterdam gegaan voor de GAUC (Google Analytics User Conference). Dit ten eerste om inspiratie op te doen en om op de hoogte te blijven wat er allemaal gebeurd op het gebied van (de nieuwe) Google Analytics. Samen met ongeveer 200 vakgenoten kregen wij aan het begin van de dag een Keynote presentatie van Justin Cutroni, hij is Analytics Advocate bij Google.

Het hoofdonderwerp van zijn presentatie waren de nieuwe uitbreidingen van Social Media binnen Google Analytics. We weten inmiddels dat Social Media een belangrijke factor is voor het consumeren en verspreiden van content. Maar als bedrijfsanalist of marketing medewerker is het erg moeilijk om de waarde te definiëren van Social media.

bril.jpgpicture_56.jpg

Vooral het meten van Social Media is een uitdaging. Google probeert hier verandering in te brengen d.m.v. ‘Social Media reports’ binnen Google Analytics. Om het proces van een bezoeker beter te begrijpen wordt het proces ook wel een trechter genoemd, dat uit drie stadia bestaat:

BlogPostSocialFunnelReports.png
Links de verschillende stadia van een bezoeker, rechts de nieuwe Google Analytics Social Media rapporten.

Acquisition rapporten

Het Social Sources rapport geeft al het verkeer weer dat binnenkomt vanuit een Social Media bron. Google Analytics onderhoud een lijst (met meer dan 450!) van de Social Netwerken en categoriseert automatisch het binnenkomend verkeer gebaseerd op de URL.

SocialSourcesMain.png 

Maar er is meer…
Als het over Social Media gaat, gebeuren vele activiteiten buiten de website. Maar het integreren van offsite met onsite gebeurtenissen was tot nu toe een handmatig proces. Daarom lanceert Google de Social Data Hub. Een gigantische database die Social Netwerken hun Social activiteiten data laat wegschrijven naar Google Analytics. Sociale activiteiten zijn bv. een post, een reshare, een vote, een bookmark, of een comment. Deze data was tot nu toe niet beschikbaar, maar daar komt nu dus verandering in.

Als je goed kijkt vind je in het rapport een raar icoontje, een soort van “slapende Mickey Mouse”. Deze geeft aan dat dit Sociale Netwerk een Social Data Hub partner is en dat deze Social activiteiten verstuurd worden naar Google Analytics.

 SocialDataSourcePartners_1.png

Als je op het icoontje klikt zie je een lijst van Social content URLs. Dit zijn URLs, van jouw website, die mensen delen op de Sociale netwerken.

Om nog beter inzicht te krijgen van wat er gebeurd op het Sociale Netwerk, is er een zogenaamde Activitiy Stream te bekijken. Hier kun je gedetailleerde activiteiten, zoals likes, shares, comments of bookmarks bekijken. Deze activiteiten worden door de Sociale netwerken zelf gedefinieerd, niet door Google Analytics. Deze activiteiten vallen binnen Google Analytics in twee categorieën:

  1. Conversations: social activiteiten die een vrij tekst veld bevatten; zoals bv.: comments of shares
  2. Events: Social activiteiten die geen vrij tekst veld bevatten; zoals bv.: een bookmark, of een ‘+1’.

SocialSourcesEvents.png


Engagement rapporten

De Social Engagement rapporten focussen op twee dingen:

  1. Hoe mensen de Social Media tools gebruiken die op je website te vinden zijn.
  2. Wat gebeurd er met het verkeer dat via Social Media binnenkomt op je website?

Social plugin code

Google Analytics lanceerde onlangs een Social plugin code die gebruikers laat
registreren hoe vaak bv op een Tweet knop of Like knop klikt. Deze data kun je
vinden in Verkeersbronnen > Social > Social plugin, mits de tracking code is
ingesteld. Door het implementeren van deze code kun je zien welke content het
meest gedeeld wordt en op welke sociale netwerken zij kiezen om de content te
delen. Deze kennis is natuurlijk erg waardevol bij het creëren van nieuwe
content.

Social Paths rapport

Naast het meten van welke sharing tools de mensen gebruiken op je website is er ook een Social Paths rapport toegevoegd. Dit rapport geeft alle social verkeersbronnen weer en hoe ze door je website heen navigeren. Dit maakt het gemakkelijk om drop-off points te spotten.

 SocialFlowDropOff.png

Conversion rapporten

Dit is waar het om gaat: de onderkant van de trechter oftewel conversies.

Wat is de waarde van Social Media? Iedereen stelt die vraag. Social Media experts smeekten Google Analytics voor een ROI meting.
Bijna alle Social conversies gebeuren nog steeds op de website, dit betekent dat we dit kunnen meten met Google Analytics.

Geassisteerde conversies

Het is mogelijk om te meten hoeveel conversies er direct van Social Media afkwamen, maar het is ook mogelijk om te meten hoeveel conversies voortkomen met behulp van Social Media. Dit worden geassisteerde conversies genoemd. De geassisteerde conversies worden tot een maand bijgehouden.
Bijvoorbeeld een bezoeker is op 1 mrt via Facebook binnengekomen maar heeft nog niet direct geconverteerd. De gebruiker komt op 20 mrt nogmaals op je website en doet een aankoop dan wordt dit gezien als een geassisteerde conversie.

Hierdoor kan de waarde van een bezoeker over een langere periode worden gemeten wat een heel ander perspectief biedt op conversie optimalisatie!

SocialConversions.png

Conclusie

Social Media is Hot! Maar hoe “Hot” het werkelijk is konden wij tot nu toe niet precies meten. Met behulp van de nieuwe Social functionaliteiten binnen Google Analytics is het eindelijk mogelijk om een beter inzicht te krijgen van wat er allemaal gebeurd op het gebied van Social Media met jouw website.

De nieuwe functionaliteiten zullen in de komende weken gefaseerd geïmplementeerd worden door Google Analytics. Daardoor zal het niet voor iedereen meteen beschikbaar zijn.

Geïnteresseerd in een juiste implementatie van de nieuwe Social Media meetinstrumenten? U wenst een een-op-een workshop om alles te weten te komen over de nieuwe mogelijkheden? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.